Speelbord:

Big Boss


Uitgever: Franckh-Kosmos
Jaartal: 1994
Aantal spelers: 2-6
Aangegeven spelduur: ca. 60 min
Aangegeven leeftijd: vanaf 10 jaar
Spelauteur: Wolfgang Kramer
FORUM-beoordeling: 8,2 / 10 (14 spelers)
Internet-beoordeling: 8,3 / 10 (4 websites)
Bezoekers-beoordeling: nog niet van toepassing
Globale beoordeling: 82 %
Niet meer in de handel.
Nog één exemplaar te koop bij Adriaensen Speciaalzaak Gezelschapsspellen:

€ 100,00
Spelregels: ( vertaling )
Spelmateriaal: quasi-volledig taalonafhankelijk:
de luttele woorden die in het spel voorkomen, zijn heel goed verstaanbaar, bv. millionen (miljoenen) en/of hebben geen belang voor het spel van zodra de spelregels gekend zijn.
Enigzins in gewijzigde versie heruitgegeven als "Alcazar (Kosmos - 2009)"

Dit strategische bordspel is gebaseerd op het spelmechanisme dat eerder werd ontworpen en toegepast door de inmiddels overleden spelauteur Sid Sackson, in zijn spel Acquire.
De spelers zijn allen topmanagers: zij stichten automobielconcerns, bouwen bestaande concerns uit en investeren hun geld door het aankopen van aandelen.
Het speelbord bestaat uit 72 bouwgronden. Van elke bouwgrond bestaat een overeenkomstig bouwgrondkaartje. Bovendien zijn er nog 18 etagekaarten (2° etage t/m 5° etage) om de opgerichte concerns hoger te maken.
Iedere speler krijgt bij aanvang van het spel 12 bouwkaarten en 30 miljoen startkapitaal. De rest van de bouwkaarten wordt als verdekte stapel opzij gelegd. Ook het overige geld, de aandelen en bouwstenen worden terzijde gelegd.
Als een speler aan de beurt is, heeft hij de keuze om een bouwkaart uit zijn hand uit te spelen, dan wel een nieuwe bouwkaart te kopen (om zo het aantal handkaarten te vermeerderen).
Speelt hij een bouwkaart uit, dan wordt een bouwsteen geplaatst op het betrokken cijfer: ofwel bouwt hij op die manier een concern, ofwel breidt hij hiermee een bestaand concern uit. In het eerste geval, worden onmiddellijk nog twee extra bouwstenen aan de geplaatste bouwsteen aangebouwd (links en/of rechts). Hierbij moet gekeken worden dat de pas opgerichte concern niet te dicht bij een andere concern ligt (minstens 3 vrije bouwplaatsen als minimale afstand). Bovenop deze 3 bouwstenen wordt een stamhuis geplaatst, hetgeen aanduidt dat deze automobielconcern gesticht is. De aandeelfiche van die concern wordt vervolgens op het aandelenspoor vooruit geschoven. Omdat het aantal bouwstenen de waarde van een concern aanduidt, is de waarde van een aandeel bij oprichting steeds gelijk aan 3.
Een speler kan ook een bestaand automobielconcern uitbreiden door een bouwsteen aan te bouwen (aangrenzend of in de hoogte): bouwkaarten en étagekaarten zorgen ervoor dat een concern en haar aandelen dus alsmaar waardevoller worden.
Indien een speler een concern opricht of uitbreidt, krijgt hij steeds inkomsten die gelijk zijn aan de nieuwe waarde van dit concern (zijnde het aantal bouwstenen). Je moet dus geen eigenaar zijn van het concern om deze inkomsten te ontvangen.
Ook kan een speler na een oprichting of uitbreiding van een concern, per beurt nog 1 of 2 aandelen kopen van een concern naar keuze. Ten slotte kan de speler nog beslissen om een bepaald concern dat hij die beurt heeft opgericht of uitgebreid, toe te eigenen (waarna een stokje in zijn kleur op de bouwsteen gestoken wordt). Eke speler mag gedurende het spel maximum twee concerns verwerven: het eerste concern kost 15 miljoen, het tweede kost 30 miljoen (dit telkens ongeacht de werkelijke waarde ervan). De opbrengst die de eigenaar van een concern ontvangt bij de waardering ervan (aan het einde van het spel of na fusie) is gelijk aan driemaal de huidige waarde ervan.
Als een speler een bouwkaart koopt, neemt hij een nieuwe bouwkaart van de trekstapel, waarmee zijn beurt beëindigd is.
Eén van de leukste aspecten van het spel komt vooral aan bod wanneer concerns met elkaar verbonden worden. Dan ontstaat er een fusie tussen de twee concerns, waarbij de meest waardevolle concern de minst waardevolle opslorpt. De aandelen van de minst waardevolle concern worden uitbetaald volgens de huidige waarde van het concern (het totaal aantal bouwstenen na de fusie). De andere aandelen kunnen uiteraard nog stijgen in waarde, mits verder aan deze concern wordt verder gebouwd.
Het spel eindigt als alle bouwstenen opgebruikt zijn.

Big Boss is een strategisch bordspel waarbij geld, aandelen en bouwen van automobielconcerns de centrale sleutelwoorden zijn. Doel van het spel is om zoveel mogelijk geld te verdienen door te investeren in de goede aandelen, de beste concerns te verwerven en door vooral goed (aan) te bouwen. Timing speelt hierbij een grote rol, hoewel het ontvangen van de juiste bouwkaartjes in dezelfde mate mee jouw eigen winstkansen bepaalt.
Spelers die door dit thema worden aangetrokken, zouden het spel zeker eens moeten spelen. Het wordt inmiddels als een klassieker in zijn genre bestempeld (hoewel dat van Acquire ook kan gezegd worden).
In 2009 bracht Kosmos het spel Alcazar uit: in dit spel is een spelvariant opgenomen, waarmee opnieuw Big Boss zou gespeeld kunnen worden: vandaar de titel in hoek op de cover "Mit variante: das neue Big Boss" ;-) Of dit werkelijk zo is, zal u ongetwijfeld later kunnen lezen in de spelbespreking van Alcazar.
Overig spelmateriaal:
© Sven Talboom - 20.11.2009