Speelsituatie:

Cartagena
Vlucht uit het fort
Uitgever: Winning Moves / Identity Games
Jaartal: 2001
Aantal spelers: 2-5
Aangegeven spelduur: 30-45 min
Aangegeven leeftijd: vanaf 8 jaar
Spelauteur: Leo Colovini
FORUM-beoordeling: 7,7 / 10 (13 spelers)
Internet-beoordeling: 7,7 / 10 (13 websites)
Bezoekers-beoordeling: nog niet van toepassing
Globale beoordeling: 77 %
Te koop bij Adriaensen Speciaalzaak Gezelschapsspellen:
16,00 (winkelprijs) 14,40 (jaarledenprijs)
Spelregels: en
Spelmateriaal: volledig taalonafhankelijk
Cartagena: Flucht aus der Festung (Winning Moves - 2000)
Les vads de Cartagena (Tilsit)
Cartagena: the escape (Rio Grande Games)
In het spel Cartagena trachten alle spelers om ter snelst hun 6 gevangen piraten te loodsen uit het zwaarbewaakte fort van Cartagena in Colombia.
Bij deze ontsnapping volgen zij een lange tunnel, samengesteld uit 6 kleine speelborden (tunnelstukken). Op elk speelbord staan 6 verschillende symbolen afgebeeld.
De gevangen piraten staan aan het ene uiteinde van de tunnel, een reddingbootje ligt uitnodigend te wachten aan het andere uiteinde van de tunnel.
Het spel kan gespeeld worden in een eenvoudige versie, of een variant die iets meer tactiek biedt.
In de eenvoudige versie krijgt iedere speler 6 speelkaarten van de kaartenstapel. De kaartenstapel bestaat uit 102 kaarten. Op elke kaart staat n symbool, hetzij een doodshoofd, een piratensjaal, een dolk, een fles, een sleutel of een pistool. Elk symbool komt 17 maal voor.
Elke keer dat een speler aan de beurt is, moet deze minimaal 1 en maximaal 3 keer een actie ondernemen.
De acties die de spelers ter beschikking staan, zijn de volgende:
ofwel speelt de speler een kaart uit en gaat met een piraat naar het eerstvolgende (onbezette) veld waarop dat symbool is weergegeven,
ofwel keert de speler met een piraat terug naar het eerste achterliggende veld waarop zich andere (eigen en/of vijandelijke) piraten bevinden: in dat geval mag de speler zoveel kaarten bijtrekken als er piraten op dat achterliggende veld liggen. Omdat op elk veld slechts 3 piraten mogen staan, zal (enkel in dat geval!) een piraat verder terug mogen/moeten gaan tot op een veld waarop slechts 1 of 2 piraten staan.
Een achterwaartse zet met een piraat kan om die reden dus 1 dan wel 2 kaarten opleveren. Een andere wijze om aan kaarten te geraken is er helaas niet, zodat piraten noodgedwongen als jojo's door de tunnel zullen manoeuvreren.
Indien een speler een symbool uitspeelt dat op geen enkel onbezet tunnelveld vr de betrokken piraat is afgebeeld, mag de speler deze piraat in de reddingsloep plaatsen.
Desgevalland kan een speler weer met een piraat uit de sloep teruggaan naar het eerst bezette veld, om op die wijze aan kaarten te geraken.
Van zodra een speler zijn 6 piraten aan boord van de reddingsloep heeft gebracht, vaart de sloep weg en is het spel onmiddellijk ten einde.
In de tactische variant, liggen de speelkaarten van alle spelers zichtbaar open voor hen neer n liggen bovendien telkens 12 kaarten van de trekstapel open in n rij, zodat perfect geweten is welke kaarten een speler verwerft als hij kaarten bijtrekt. Deze laatste versie vereist uiteraard meer tactisch spelinzicht.

Cartagena kan inmiddels worden gecatalogeerd als een klassieker onder de familiespellen, die menig speler vermoedelijk al aan de eigen spelcollectie heeft toegevoegd.
Het spel is snel uitgelegd en speelt enorm vlot. Omdat de speelbordjes dubbelzijdig zijn bedrukt en de wijze waarop de weg gevormd wordt, volledig aan de fantasie van de spelers wordt overgelaten, is afwisseling gegarandeerd wanneer het spel herhaaldelijk op tafel komt.
Het spel is als familiespel een absolute aanrader voor elke spelliefhebber in Vlaanderen en Nederland.


Spelmateriaal:
© Sven Talboom - 05.07.2010