Speelbord:

Diamonds Club
Wer glänzt im Wettstreit um Ansehen, Geld und Edelsteine?
Uitgever: Ravensburger
Jaartal: 2008
Aantal spelers: 2-4
Aangegeven spelduur: 60-75 min
Aangegeven leeftijd: vanaf 10 jaar
Spelauteur: Rüdiger Dorn
FORUM-beoordeling: 8,4 / 10 (19 spelers)
Internet-beoordeling: 8,0 / 10 (10 websites)
Bezoekers-beoordeling: nog niet van toepassing
Globale beoordeling: 82 %
Te koop bij Adriaensen Speciaalzaak Gezelschapsspellen:
€ 30,00 (winkelprijs) € 27,00 (jaarledenprijs)
Spelregels: ( vertaling )
Spelmateriaal: volledig taalonafhankelijk

Engeland, oudejaarsavond 1899. In de Londense Diamonds Club bestaat er een discussie wie de nieuwe voorzitter mag zijn van deze prestigieuze club. Om de discussie kort te sluiten, wordt afgesproken dat degene die in het jaar 1900 het mooiste park in Engeland kan aanleggen dankzij winsten uit de handel in diamanten en andere edelstenen, de nieuwe voorzitter wordt.
Bij het begin van het spel krijgt iedere speler een gebouw met een aangrenzende tuin, waar het park zal moeten worden aangelegd. Iedere speler heeft drie gebouwen die hij aan het einde van het spel zeker gebouwd zal moeten hebben, wil hij meedingen naar de overwinning.
Elke ronde bestaat uit 5 fases, waarvan er slechts 2 enige tijd in beslag nemen: namelijk fases 2 en 5.
In de eerste fase worden de markstroken willekeurig gelegd, zodat elke ronde een ander aanbod aan marktvelden aanwezig is op het alzo gecreëerde speelbord. Dit zorgt ervoor dat elke ronde (en elk spel) anders is.
In fase 2, kopen de spelers zaken of diensten op de markt. Hiertoe legt de speler een munt op het marktveld waarvan hij de inhoud vervolgens tot zich neemt. Liggen er echter (horizontaal of verticaal) al munten, dan wordt het marktveld duurder. In dat geval moet bovenop de gebruikelijke munt voor het marktveld zelf, één extra munt worden betaald per aangrenzende (horizontale of verticale) munt.
Een duurdere prijs die betaald werd, heeft op zijn beurt dan weer invloed op de andere hieraan grenzende marktvelden.
Wat kan er zoal op de markt gekocht worden?
1) een ondernemingsfiche: een mijn voor het delven van de edelstenen, dan wel een exploitatierecht om te delven of een schip om de edelstenen naar Engeland te vervoeren;
2) één of meer hoeden: dit is belangrijk om startspeler te worden;
3) een dierfiche: om een vijver, wildpark of volière in je park te bouwen;
4) een ontwikkelingskolom: om te investeren in bos, techniek dan wel je geld rente te doen opbrengen op de bank;
Elke soort ondernemingsfiche bestaat in diverse waarden, gaande van het cijfer 2 tot het cijfer 5. Een combinatie van een mijn, een exploitatierecht en een schip zijn onontbeerlijk om diamanten te delven/ontvangen in fase 4 (zie verder).
In fase 3 worden diamanten uitgedeeld, namelijk 1 diamant aan de speler die het meeste geld overhoudt na de tweede fase en 1 diamant aan de speler die eerste is geworden op de ranglijst voor de startspeler en dus nieuwe startspeler is geworden. Een diamant is interessant omdat deze transparante edelsteen als joker kan worden gebruikt voor een kleur naar keuze.
De nieuwe startspeler mag in de hierna besproken fases 4 en 5 als eerste aan de slag.
In fase 4 ontvang je edelstenen. Het soort edelsteen dat je ontvangt, wordt bepaald door de kleur van de mijn; het aantal edelstenen wordt bepaald door de laagste waarde van het afgegeven duo exploitatierechtfiche & scheepsfiche. Heb je bijvoorbeeld een geel mijnkarretje, een exploitatierecht van 3 en een schip van 5, dan ontvang je in fase 3 dus 3 gele edelstenen. Het is echter niet mogelijk om onbeperkt fiches op te sparen om later in een volgende ronde aan te wenden, nu de speler maximaal slechts 2 verschillende ondernemingsfiches naar de volgende ronde mag meenemen!
In fase 5 tenslotte, kan je aan je park bouwen. De kosten van ieder bouwwerk zijn te vinden op de prijspanelen op het bovenste deel van het speelbord. Als een andere speler op eenzelfde prijspaneel gaat staan als een andere speler, betaalt hij één willekeurige edelsteen meer per voorgaande speler. Daarom is het dus interessant om startspeler te zijn. Elk prijspaneel mag bovendien door iedere speler slechts éénmaal worden gekozen.
Gedurende het spel zijn er ook nog bonuspunten te winnen door als eerste 3, 4 of 5 bouwwerken te bouwen, conform de vereiste voorwaarden, bijvoorbeeld: als eerste 3 paviljoenen bouwen, levert de betrokken speler 3 punten op; als eerste de 4 verschillende bouwwerken bouwen (bron, oranjerie, paviljoen en rosarium), levert 4 punten op; 5 gelijke gebouwen leveren dan weer 5 bonuspunten op.
Buiten de 4 genoemde bouwwerken, kunnen er ook nog bossen worden aangekocht (in fase 5), dan wel vijvers, volières en wildparken worden aangelegd via marktaankopen (fase 2). Deze laatste brengen bijvoorbeeld 10 punten op per combinatie van 3 verschillende diersoorten, terwijl de bospunten afhankelijk zijn van je ontwikkeling/ investering in bebossing. Je hebt inderdaad 3 topics die je kan ontwikkelen tijdens het spel: de investering in bebossing en onderhoud, waardoor de punten per bos kunnen stijgen van 2 naar 6 punten per bos; techniek, waardoor je extra edelstenen ontvangt bij het delven van de edelstenen; en de bank, waar je rente (meer munten) krijgt om zo meer te kunnen kopen.
Als een speler al zijn parkvelden tot aan de rivier heeft vol gelegd, dan volgt nog een laatste ronde, waarna het spel ten einde is. De speler met de meeste punten wint.

Diamonds Club is - hetgeen de speeldoos misschien niet doet vermoeden - wel degelijk een leuk spel.
Een speelbord dat elke ronde varieert (door de steeds opnieuw in fase 1 aan te leggen marktstroken) en een vernuftig betaalsysteem zorgen voor een goed werkend en interactief spel. Het enige element dat voor een zeker onevenwicht in het spel zou kunnen zorgen, is de de quasi-zekere eindoverwinning indien massaal wordt geïnvesteerd in bebossing en zo voor elk geplant bos maar liefst 6 punten worden geïncasseerd. Nietsvermoedende spelers die hun duiten liever op andere wijze investeren, zijn zo goed als zeker uitgesloten van winst. Als je de bossen qua waarde/ontwikkeling één punt laat zaken (dus van 1 t/m 5, in plaats van 2 t/m 6) krijg je mijn inziens een meer gebalanceerd spel. Diamonds Club is niettemin een spel waaraan je zeker het nodige plezier kan beleven en dat dus zeker het spelen waard is.
Overig spelmateriaal:
© Sven Talboom - 13.02.2010