Speelbord:

Dungeon Lords

Uitgever: Czech Games Edition
Jaartal: 2009
Aantal spelers: 2-4
Aangegeven spelduur: 90 min
Aangegeven leeftijd: vanaf 12 jaar
Spelauteur: Vlaada Chvátil
FORUM-beoordeling: 8,2 / 10 (8 spelers)
Internet-beoordeling: 8,3 / 10 (6 websites)
Bezoekers-beoordeling: nog niet van toepassing
Globale beoordeling: 82 %
Te koop bij Adriaensen Speciaalzaak Gezelschapsspellen:
€ 54,80 (winkelprijs) € 49,30 (jaarledenprijs)
Spelregels:
Spelmateriaal: taalafhankelijk (veel tekst op kaarten)
Z-Man Games
In dit strategische bordspel kruipen de spelers eens in de rol van de zogenaamde "slechterikken": goblins, trollen, vampieren en andere monsters.
Deze "slechterikken" (spelers) trachten elk een ondergrondse kerker uit te bouwen en zo goed als mogelijk te verdedigen tegen de helden die tweemaal je kerker zullen willen binnendringen en veroveren.
Bij aanvang van het spel ontvangt iedere speler 3 tunnels, 3 voedsel en 3 goudstukken.
Het spel wordt gespeeld in 2 jaren, waarbij elk jaar onderverdeeld is in 4 beurten (de 4 jaargetijden). Na elk jaar vallen drie helden (en eventueel de paladijn) jouw kerker aan en dringen zover mogelijk binnen in de onderaardse tunnels en kamers om de heer van het "kwade" (jij dus) voor goed en altijd te verslaan.
De helden die je kerker binnenvallen, hebben elk een bepaald aantal trefpunten (indien de betrokken held dus zoveel maal als aangegeven geraakt wordt door jouw monsters en vallen, is hij dood). De helden zijn onder te verdelen in 4 categorieën: de vechters die steeds vooraan lopen in de strijd, de dieven die jouw vallen (deels) onschadelijk maken, de priesters die zichzelf en de andere helden (deels) genezen en ten slotte, de tovenaars die spreuken afvuren.
Tijdens het jaar (in 4 beurten/seizoenen), tracht je je kerker dus zo goed mogelijk uit te bouwen. Je kan kiezen uit verschillende acties: iedereen legt hierbij tegelijkertijd op verdekte wijze drie (van de acht mogelijke) acties uit. Twee daarvan zullen de volgende ronde niet gebruikt mogen worden (deze beperking geldt slechts voor één ronde). Te beginnen met de speler die dan startspeler is (dit wisselt steeds), worden om beurten de gekozen acties op het speelbord geplaatst conform de uitgelegde kaarten. Hiertoe worden speelfiguren (dienaars) gebruikt. Of je een bepaalde actie als eerste, tweede of derde kiest, is trouwens niet zonder belang, nu er verschillende gevolgen zijn voor de eerste, tweede of derde speler die de betrokken actie uitvoert (cf. zoals aangeduid op speelbord).
Wat zijn nu de acht mogelijke acties tijdens elk seizoen?
Je kan tunnels uitgraven met je kobolds, je kan op zoek gaan naar goud in de tunnels, je kan extra kobolds (werkvolk) aannemen, je kan voedsel, een onderaardse kamer (die kan zorgen voor extra productie), monsters en/of vallen aankopen. Of je kan jezelf minder "slecht" maken (en eventueel een kijkje nemen welke toverspreuken en vermoeidheid de helden te wachten staat). Ben je immers té slecht van inborst (in dit spel, wel te verstaan ;-)), dan komt de paladijn in het spel als extra aanvaller tegen jouw kerker.
Bovendien vinden er tijdens het jaar drie gebeurtenissen plaats, zoals o.a. belastingophaling, monster-onderhoud en een derde gebeurtenis (niets, dan wel een onzekere gebeurtenis in het volledige spel). Heb je te weinig middelen om aan de gestelde gebeurtenis te voldoen, krijg je minpunten in de vorm van blokjes, die op het einde van het spel van jouw totale score worden afgetrokken.
De helden die jouw kerker zullen binnenvallen, worden onder de spelers verdeeld tijdens het jaar: op drie vooraf bepaalde tijdstippen wordt telkens één held toegekend aan iedere speler: de boosaardigste speler op dat ogenblik, krijgt de sterkste held uit de rij die op dat moment ligt uitgestald.
Na zowel het eerste jaar als het tweede jaar, volgt het gevecht waarbij de helden jouw kerker zoveel mogelijk trachten te veroveren. Elk gevecht verloopt in 4 aanvalsgolven, waarbij je vóór elke aanvalsgolf bepaalt welke monsters, geesten of vallen je bij die aanval zal inzetten.
Nadat je verdediging is opgebouwd, worden de acties bij elke aanval steeds in de hierna bepaalde volgorde afgewikkeld:
- eerst wordt gekeken welke schade jouw val toebrengt aan de helden;
- vervolgens vuren één of meer heldhaftige tovenaars een "snelle" spreuk af tegen jouw monsters;
- daarna valt één van jouw monsters de helden aan (eventueel gesteund door een geest);
(een gevecht met de hulp van twee monsters is ook een optie, doch dit is enkel mogelijk in een kamer)
- ten slotte vuren één of meer heldhaftige tovenaars een "trage" spreuk af tegen jouw monsters;
Uiteraard is er maar één spreuk per aanvalsgolf mogelijk, zodat het ofwel een snelle spreuk is, ofwel een trage spreuk, mits er uiteraard één of meer tovenaars aanwezig zijn. Bij elke aanval wordt trouwens gekeken of de tovenaars gezamenlijk zoveel kracht hebben dat een volgende toverspreuk afgevuurd kan worden.
Op het einde van het gevecht, zal een eventueel aanwezige priester de wonden (deels) helen van de helden.
Zijn niet alle helden na het gevecht verslagen, dringen zij jouw kerker binnen en veroveren één stuk tunnel of kamer.
Hierdoor zijn de helden wel vermoeid geraakt, waardoor nog beperkte bijkomende schade aan één of meer helden toegebracht wordt.
Op het einde van het tweede jaar volgt - zoals gezegd - een tweede en laatste gevecht, waarna een eindtelling volgt.
Pluspunten en minpunten worden toegekend/afgetrokken voor allerhande categorieën, zoals de boosaardigste heer, degene met de meeste tunnels, de meeste kamers, de meeste rijkdommen, verslagen helden, niet-veroverde kamers, veroverde kamers en tunnels (minpunten), enzovoort.
De speler met de meeste punten op het einde van het spel, is de winnaar.

Dungeon Lords is een spel dat enkel geschikt is voor echte spelfanaten.
De speluitleg duurt minstens 1 uur (of toch zeker een half uur voor geoefende uitleggers die het spel reeds kennen). Doch eens je het spelprincipe en de spelregels doorhebt (er zijn héél wat kleine regeltjes!), heb je een erg leuk en vooral sfeervol spel voor je liggen, dat gerust de concurrentie met andere zwaargewichten zoals Caylus en Agricola kan doorstaan.
In dit spel lijkt het wel alsof je tien zaken tegelijk zou willen doen, doch het aantal acties per beurt is slechts beperkt tot drie. Voor je het weet dien je de test te doorstaan met de helden die jouw kerker binnenvallen en die naargelang het spel vordert, alsmaar sterker worden. Ondanks het feit dat het spel toch een ietwat langere speelduur heeft (minstens 2 uren), heb je het gevoel dat de tijd voorbij vliegt. Het spelsysteem is bovendien heel uitgebalanceerd.
Een absolute aanrader dus voor liefhebbers van het "zwaardere" bordspel, die niet vies zijn van een beetje fantasy.
Zou er van dit spel een nederlandse versie uitkomen?
Laat ons vurig hopen ;-)

Overig spelmateriaal:
© Sven Talboom - 26.02.2010