Speelbord:

Martinique

Uitgever: QWG Games
Jaartal: 2009
Aantal spelers: 2
Aangegeven spelduur: 30 min
Aangegeven leeftijd: vanaf 10 jaar
Spelauteur: Emanuele Ornella
FORUM-beoordeling: 7,4 / 10 (17 spelers)
Internet-beoordeling: 5,8 / 10 (4 websites)
Bezoekers-beoordeling: nog niet van toepassing
Globale beoordeling: 71 %
Te koop bij Adriaensen Speciaalzaak Gezelschapsspellen:
Ä 22,00 (winkelprijs) Ä 19,80 (jaarledenprijs)
Spelregels:
Spelmateriaal: volledig taalonafhankelijk


Martinique, een eiland in de Caribische zee. Legendes verhalen dat ergens op dit eiland een grote schat verborgen zou liggen.
Beide spelers beschikken in dit bordspel over 4 piraten die een zoektocht naar de verloren rijkdom ondernemen.
Het speelbord bestaat uit 64 vierkantjes: 8 rijen (met de letters A tot en met H) en 8 kolommen (met de cijfers 1 tot en met 8).
Voor elke rij is er 1 kaartje voorhanden, voor elke kolom is er eveneens 1 kaartje aanwezig.
Bij de voorbereiding van het spel worden de kaartjes van de 8 rijen samengebracht en wordt verdekt 1 kaartje (met een letter, dus) terzijde gelegd.
Ook van de kaartjes van de 8 kolommen, komt 1 kaartje (met een cijfer) terzijde te liggen.
Deze 2 kaartjes duiden precies 1 locatie aan op het speelbord, alwaar de verloren schat zich bevindt. Bijvoorbeeld E-6 of B-1.
Van de overige 14 kaartjes met cijfers en letters worden nog 2 kaartjes verdekt in de "Hook"-bar gelegd (in het midden van het speelbord).
De resterende 12 kaartjes worden verdekt (met de mapkaartafbeelding naar boven) gelegd op het speelbord op de aangegeven vakjes.
Dit zijn stukjes van de eilandmap die spelers bij hun zoektocht kunnen oprapen.
Verder wordt het eiland op willekeurig wijze volgelegd met souvenir-kaartjes, die weergeven wat er voorts allemaal op het eiland te vinden is: doodskoppen, papegaaien, lege vaten, wapens, kisten, enzovoort... (behalve in de Hook-bar, waar naast de 2 verdekte mapkaartjes, ook 3 jokerkaartjes gelegd worden).
Hoe verloopt het spel nu precies?
Op elk souvenir- en mapkaartje staat een waarde van 1 tot 3, hetgeen van belang is voor de bewegingen van de diverse piraten.
Iedere speler brengt eerst (1 per 1) een piraat in het spel, dit is op 1 van de kaartjes aan de rand van het eiland. Van zodra er minstens 3 van jouw piraten op het eiland zijn geplaatst, mag je de daarop volgende beurt 1 van je piraten verplaatsen.
Voortaan zal iedere speler om beurten 1 van zijn/haar piraten bewegen (dan wel diens vierde piraat in het spel brengen).
Piraten worden horizontaal of verticaal bewogen en wel zoveel vakjes als aangegeven is op het kaartje waarop de piraat staat aan het begin van die beurt, zijnde 1, 2 of 3 stappen.
De beweging hoeft niet in 1 rechte lijn te gaan, aangezien je vak per vak kan kiezen of je op verticale of horizontale wijze een vak verdergaat.
Je beweging mag echter niet eindigen op een vakje dat reeds bezet is. Let op: ook lege vakjes (of de vakjes in de "Hook"-bar) tellen mee als vakjes bij je verplaatsing.
Nadat je je beweging voltooid hebt, leg je het kaartje waar je jouw beweging gestart was in je persoonlijke voorraad.
Naast het speelbord liggen voorts ook een aantal kleine schatten die je kan winnen door een juiste combinatie van verzamelde souvenirs af te geven. Ook gewonnen jokers kan je hierbij gebruiken.
Als je een kleine schat (samengesteld uit 2, 3 of 4 souvenirs) kan winnen door een juiste combinatie aan souvenirs af te leggen, leg je deze schat als stapel in je sloep en worden nieuwe souvenirkaartjes uit de buidel getrokken om een nieuwe (kleine) schat te vormen.
In plaats van een souvenirkaartje, kan je natuurlijk ook een mapkaartje oprapen: dit kaartje openbaart een coŲrdinaat van een rij of een kolom waar de grote verloren schat NIET ligt. Hoe meer deeltjes je van de mapkaart verzamelt, hoe meer kans om na zonsondergang de grote schat te vinden...
Zo gaat het spel steeds verder, maar is het onderling bewegen van de piraten niet onbelangrijk:
als je namelijk een piraat van je tegenspeler passeert bij de beweging, mag je 1 mapkaartje van de tegenstander blootleggen.
bovendien is de zoektocht van je piraat voorbij als hij op een leeg vakje eindigt of in de "Hook"-bar.
Als een zoektocht van een piraat is beŽindigd, komt hij op de eerste vrije barkruk te zitten aan de bar naast het afgebeelde eiland.
Heeft een piraat zijn verplaatsing (en zoektocht) beŽindigd in de "Hook"-bar, dan krijgt hij nog een bonuskaartje: ofwel een jokerkaartje, ofwel een mapkaartje. Wanneer de 2 mapkaartjes en 3 jokerkaartjes op zijn, is er daar helaas geen bonus meer te verdienen...
Nadat alle 8 piraten uit het spel zijn (en de overgebleven souvenirkaartjes en mapkaartjes van het eiland zijn verwijderd), begint deel 2 van het spel: de zoektocht naar de grote verloren schat.
Eťn voor ťťn, volgens de posities van de piraten op de barkrukken, legt een speler zijn piraat op een vierkantje van het eiland, alwaar hij/zij denkt dat de verloren schat zou kunnen liggen.
Aan de hand van je eigen gewonnen mapkaartjes en de plaatsingen van piraten door je tegenspeler, kan je trachten af te leiden waar de grote schat verborgen is.
Nadat alle 8 piraten een vierkant vakje hebben bezet, wordt onthuld waar de eigenlijke schat lag.
De speler die met 1 van zijn piraten op het vakje van de verloren schat staat, is de winnaar van het spel.
Ingeval geen enkele speler de schat gevonden heeft, en enkel in dat geval, zijn de verzamelde kleine schatten en souvenirs van belang die elk op hun manier punten opleveren.

In dit bordspel voor 2 personen wordt beroep gedaan op het deductievermogen van de spelers.
Nochtans kan de (wederzijdse) bluf van de spelers ertoe leiden dat de correcte positie van de grote schat niet gevonden wordt. Je kan immers gemakkelijk met een piraat op een rij of kolom gaan staan, waarvan je zelf al een mapkaartje bezit, enkel en alleen om de tegenstander te misleiden.
Het spel speelt vrij vlot, zodat een revanche-partij snel gespeeld is.
Erg uitdagend of avondvullend is het spel weliswaar niet, doch voor liefhebbers van het "lichtere" deductiespel, is het spel een leuk opwarmertje, tussendoortje of afsluitertje van de spelavond of spellendag...
Overig spelmateriaal:
© Sven Talboom - 30.01.2011