Speelbord:

Show Manager


Uitgever: Queen Games
Jaartal: 1997
Aantal spelers: 2-6
Aangegeven spelduur: 60-90 min
Aangegeven leeftijd: vanaf 10 jaar
Spelauteurs: Dirk Henn
FORUM-beoordeling: 7,4 / 10 (7 spelers)
Internet-beoordeling: 8,0 / 10 (8 websites)
Bezoekers-beoordeling: nog niet van toepassing
Globale beoordeling: 77%
Te koop bij Adriaensen Speciaalzaak Gezelschapsspellen: (editie 2011) € 36,10 (winkelprijs) € 32,50 (jaarledenprijs)

Spelregels: ( vertaling )
Spelmateriaal: taalonafhankelijk, behoudens uiterst beperkte tekst op kaarten en overzichtskaarten (welke tekst niet elementair is voor het spelen van het spel zelf).
Zelfde spel als Premiere/Première

Hou je van musicals, hou je van bordspellen en wil je graag eens de startspeler zijn?
Grijp dan nu je kans!
In Show Manager mag deze speler beginnen die laatst een musical heeft bezocht ;-)
In dit leuke bordspel kruip je in de huid van een manager van musicals.
Iedere speler dient hierbij 4 musicals op te voeren.
Hoe succesvol je bent, hangt af van je neus voor zaken, want: "Hoe getalenteerder de artiesten, hoe succesvoller de musical(s)".
Als beginnend manager wordt je een bepaald startkapitaal toebedeeld. Iedere speler ontvangt vervolgens een muziekinstrument dat zijn speelsymbool voorstelt.
Als je aan de beurt bent, mag je 3 dingen doen:
je mag aan het begin van je beurt krediet (een voorschot) opnemen van de opbrengst van een al gerealiseerde musical (optioneel);
je mag hetzij een artiest aanwerven, hetzij een musical starten (1 van deze opties is verplicht);
desgevallend mag je - vooraleer je aanwerft of een musical opvoert - de vier artiesten die in de kijker staan, vervangen door vier nieuwe artiesten (optioneel);
De verplichte actie kan als volgt worden uitgelegd:
Op een afzonderlijk speelbordje zijn 4 willekeurige kaarten gelegd van artiesten die je kan inhuren: de meest linkse artiest kost 3000 Duitse Mark, de volgende 2000 Duitse Mark, de hierop volgende nog maar 1.000 Mark en de meest rechtse is geheel gratis.
Je kan ervoor kiezen om 1 van deze artiesten te kopen en het overeenstemmende bedrag (gaande van 0 tot 3.000 euro) aan de bank te betalen.
Het veld van een eventueel weggenomen kaart wordt aangevuld door alle artiesten te verschuiven van rechts naar links. Aan de rechtse kant komt in dat geval een nieuwe kaart van de stapel bij.
Als je ervoor kiest om geen artiest aan te werven, moet je een musical opvoeren. Daartoe leg je zoveel (artiest)kaarten af als de musical die je wil opvoeren.
Voor de gele "Wolf"-musical heb je 3 artiesten nodig, voor de groene "Queenie"-musical zet je 4 artiesten aan het werk. Met 5 artiesten breng je de (rode) "King Lear"-musical ten berde, terwijl je met (maar liefst) 6 artiesten een waar (blauw) "Ballet" houdt.
Doch opgelet: nadat je musical is opgevoerd, mag je maximaal 2 handkaarten overhouden (opgelet: afleggen van handkaarten op een andere wijze is niet toegelaten).
Dus als je bijvoorbeeld 6 handkaarten hebt, mag je de "Wolf"-musical waarvoor slechts 3 artiesten nodig zijn, niet meer opvoeren.
Het succes van een musical wordt bepaald door per afgelegde artiest te kijken hoeveel punten deze artiest opbrengt voor de betrokken musical.
Of de ingehuurde artiesten weinig of veel talent hebben om de voorgebrachte musical uit te voeren, wordt door de respectieve artiestenkaarten bepaald.
Op de kaart van elke artiest, staan hetzij 1, 2 of 3 kleuren vermeld. Bovendien staat bij elke kleur een letter (tussen A en F) vermeld.
Bijvoorbeeld: Paul Kahle met als vermeldingen: "King Lear" (rood) - rol A - waarde 3 / "Queenie" (groen) - rol B - waarde 3 / "King Lear" (rood) - rol C - waarde 3.
Of een ander voorbeeld: Gina Omelette met de vermelde talenten: "Wolf" (geel) - rol B - waarde 5 / "Queenie" (groen) - rol A - waarde 4;
De totale waarde van de afgebeelde rollen, is trouwens op elke kaart steeds gelijk aan 9.
Wil een speler een (rode) "King Lear"-musical opvoeren, zal hij maximaal 7 handkaarten op handen mogen hebben. Zodoende zal hij 5 artiesten neerleggen die benodigd zijn voor de "King Lear"-musical. De artiestenrollen die de rode "King Lear"-musical altijd nodig heeft, zijn:
een rode A, een rode B, een rode C, een rode D en een rode E.
Voor elke artiest die je neerlegt, wordt de (rode) waarde gegeven die overeenstemt met de voor hem/haar gekozen rol. Je mag aan 1 letter uiteraard telkens maar 1 artiest toewijzen (en uiteraard maar 1 kaart per artiest).
Voor artiesten die je niet bezit (bv. je hebt geen rode C), leg je een willekeurige andere handkaart neer, die dan 0 punten waard is.
Er zijn bovendien ook een aantal jokerartiesten in het spel, die voor elke rol geschikt zijn (ongeacht kleur of letter): dergelijke joker-artiest levert 1 punt op.
Als je een ploeg artiesten voor een musical inzet, die allen getalenteerd zijn, krijg je tot slot nog een bonus (gaande van 3 punten (Wolf) tot 6 punten (Ballet)).
Daarom is een jokerkaart nuttiger dan je op het eerste zicht zou denken...
Eens de musical is opgevoerd, weet je meteen hoeveel punten (geld) de musical heeft opgebracht.
Je schrijft dit cijfer in 1 van de kolommen van een tweede afzonderlijk speelbordje (welke kolommen 5 steden voorstellen waar (in 4 ervan) voorstellingen plaatsvinden).
Doch opgelet, eens een speler (als eerste) bijvoorbeeld de musical "Queenie" zou opvoeren en heeft gekozen dat deze musical plaatsvindt in Hamburg, moeten de "Queenie"-musical van elke medespeler eveneens in diezelfde stad ten tonele worden gebracht. In deze stad (kolom) mogen overigens geen andere musicals (Wolf, King Lear of Ballet) plaatsvinden.
Het verschil tussen de steden is dat in de links afgebeelde stad, de meest succesvolle musical 22 punten oplevert en de minst succesvolle musical 0 punten, terwijl in de rechts afgebeelde stad, de meest succesvolle musical aldaar slechts 14 punten oplevert en de minst populaire musical ook nog 4 punten. De overige steden variëren qua punten tussen deze twee uitersten.
Bij het verzamelen van setjes artiestenkaarten, is het dus van groot belang om ten gepaste tijde de juiste artiesten in te huren. Soms kan het nuttig zijn om 2.000 Duitse Mark te betalen om 4 nieuwe gezichten van artiesten uitgestald te zien (waarbij de oude gezichten op de aflegstapel terecht komen).
Eens je musicals hebt opgevoerd in een bepaalde stad en de hieruit voortvloeiende opbrengst op het kaartje werd genoteerd (met een speciaal potlood), heb je voor de volgende beurten voortaan als eerste actie de bijkomende mogelijkheid om een deel van de opbrengst als voorschot te laten uitbetalen: voordeel is dat je over vers geld beschikt om nieuwe artiesten in te huren, nadeel is dan wel dat de waarde van je reeds uitgevoerde musical verminderd wordt met het ontvangen voorschot. Dit verminderde bedrag wordt trouwens ook op het musicalkaartje bijgeschreven met het bijgeleverde speciale potlood.
Door opname van een geldvoorschot zal de betrokken musical dalen in populariteit tegenover andere musicals. Je kan dergelijke geldopname daarenboven maar 1 maal per musical verrichten.
Er zijn ten slotte nog 'reizende' musicaltheaters (neutraal opgevoerde musicals) met een vooraf bepaalde waarde.
Het spel is ten einde als alle 4 musicals door alle spelers zijn opgevoerd. Wie in het totaal de meeste punten heeft vergaard met zijn musicals, is de winnaar.

Show Manager is een erg leuk spel dat uit de jaren '90 stamt.
Het is een prachtig familiespel, waarmee ik zelf reeds menige leuke avonden heb beleefd (o.a. op bergvakantie in Oostenrijk).
De hoeveelheid geld die je bij aanvang van het spel krijgt, is beperkt. Wil je nadien nog geld bijkrijgen, zal je punten dienen op te offeren van je reeds opgevoerde musicals om aan extra geld te geraken.
De balans van het spel is dan ook prima: ga je met slechtere kaarten voor een kleinere musical, of spaar je nog extra kaarten voor een grotere musical? Hoeveel geld kan/zal ik uitgeven om een eventuele topartiest in te huren? Ga ik nog wachten totdat een topartiest in de koop-etalage verschijnt of neem ik nu toch al genoegen met een minder getalenteerde artiest om zeker de musicalbonus niet te missen?
Steeds is het wikken en wegen van beslissingen.
Wat mij betreft, een tactisch doch niet al te zwaar bordspel dat zorgt voor intens speelplezier met de ganse familie. Zeker een aanrader!
Overig spelmateriaal:
© Sven Talboom - 13.10.2012