Op 1 juni 1993 begint psycholoog Marc VDB aan een nieuwe job in een instelling die zorg biedt aan jongeren in een problematische opvoedingssituatie. Op 1 juli wordt Dirk N. verantwoordelijke in hetzelfde centrum waar Marc VDB werkt.
Heel snel ontdekken Marc en Dirk, ondertussen collega's, hun gemeenschappelijke interesse voor gezelschapsspellen.
Marc blijkt een gigantische spellenliefhebber. Hij speelt zo goed als wekelijks met een klein groepje vrienden. Heel vaak testen ze nieuwe spellen uit.
Dirk is dan wel een spellenliefhebber, maar vindt in Marc duidelijk zijn leermeester.
Marc wil heel graag gezelschapsspellen spelen in een ruimer verband dan alleen in familieverband en met enkele vrienden. Ze dromen van een clubje, het blijft bij spelervaringen uitwisselen. Tot…
medio juni 1993 de jaarlijkse studiedag van KWB Mortsel plaatsvindt (meer info over wat KWB juist is: zie KWB-site).
Guido G., de voorzitter van KWB Mortsel, zoekt voor het werkjaar 1994-1995 initiatieven om jongeren aan te trekken.
Bestuursleden Bart V., Paul C., Pierre D. en Dirk N. engageren zich om elke laatste vrijdag van de maand een 'jongerencafé' te houden in parochiezaal 't Centrum, de plaats waar de activiteiten van KWB Mortsel doorgaan. Ideeën over de invulling van de avonden zijn er niet echt.
Maar het kwartet belooft aanwezig te zijn de laatste vrijdag van september 1994 én de
aanwezigen bij het eerste 'jongerencafé' te bevragen over de invulling van het 'jongerencafé' elke laatste vrijdag van de maand.
Dirk moet niet lang nadenken. Hij doet het voorstel aan Marc en die is direct enthousiast. Beiden zien een droom werkelijkheid worden. Hoe eenvoudig kan het zijn, er is een locatie die niet betaald moet worden én er is een publiek...
Op het eerste jongerencafé van KWB Mortsel in september 1994 bevraagt Dirk of gezelschapsspellen een optie zou kunnen zijn voor het jongerencafé in de toekomst. Het startkwartet en de toen aanwezige belangstellenden (Jan,…) zijn enthousiast.
28 oktober 1994 is het opnieuw, voor de tweede keer, jongerencafé in KWB Mortsel. Pierre, Bart, Paul, Jan en Dirk hebben reclame gemaakt binnen KWB Mortsel voor het jongerencafé met als invulling 'gezelschapsspellen'. Marc brengt, met wat we toen 'een massa' noemden, gezelschapsspellen mee. Plus enkele vrienden. Eén van die vrienden is Carl A., die we in dit verhaal nog dikwijls zullen zien opduiken.
Dirk brengt buurman Wouter V. mee, nog altijd penningmeester van Forum Mortsel. Ook zijn oud-collega Koen B. is van de partij.
Ze spelen gezelschapsspellen in het café van 't Centrum met welgeteld 9 personen.
Ze houden allen een heerlijk, plezant gevoel over aan die eerste spellenavond. Iedereen is het eens: "We moeten doorgaan, elke laatste vrijdag van de maand".
25 november 1994 komen ze opnieuw samen. De 9 enthousiastelingen van het eerste uur hebben ondertussen reclame gemaakt bij vrienden. En… het initiatief slaat aan. Niet minder dan 16 geďnteresseerden komen spelen. OK, het zijn vrienden van, collega's van,… maar hun enthousiasme kan niet op. Inmiddels trouwe Forumtisten én medewerkers als Kurt VDB, Frank T., …zijn van de partij.
16 mensen die gezelschapsspellen spelen in een café: dat valt op! De (regelmatig) aanwezige en meestal niet meer zo jonge tooghangers kijken verbaasd. Wat zitten die jongeren daar toch een plezier te maken. De een na de ander komt schoorvoetend, aanvankelijk verbaasd, een kijkje nemen.
Wat gebeurt hier in 't Centrum? Wat zeg je: 'gezelschapsspellen'? Ik ken er niet één van! Hoewel ze geďnteresseerd zijn, is niemand bereid om mee te spellen...
O ja, telkens zijn er 'een massa spellen' . Maar waar komen die vandaan? Alleen Marc en Carl hebben spellen die niet 'Monopoly', 'Risk', 'Scrabble' of '4-op-een-rij' heten.
Ze brengen doodleuk 'Capone', Café International', 'Big Boss', 'Forum Romanum', 'Ave César', … mee. Er gaat een nieuwe wereld open voor de gematigde spellenliefhebber.
Maand na maand zeulen ze hun privéspellen mee. Gelukkig zijn Carl en Marc attent genoeg om hun privéspellen te kenmerken. Marc is niet bereid om met dikke viltstift zijn naam op de dozen te schrijven. Beiden komen overeen een gekleurde bol aan te brengen op de dozen. Marc kleeft op zijn spellen een minuscule groene ronde sticker, Carl kleeft een gelijkaardige gele sticker. Maanden en maandenlang ziet elke nieuwe bezoeker alleen maar 'groene-en-gele-sticker-bollen-dozen' passeren. En iedereen weet het op het einde van de spelavond: speldozen met groene bollen zijn van Marc, speldozen met gele bollen zijn van Carl. Dank je wel en tot volgende maand!
Marc en Dirk zien elkaar dagelijks op het werk. Ze praten logischerwijs over het werk en… de spellenclub.
Marc wil een naam, een logo en flyers; Dirk wil een bestuur en een perscampagne voeren.
Marc komt aandraven met 'Gezelschapsspellenclub FORUM'. Voor Marc is het spel Forum Romanum een supergoed spel, vandaar zijn keuze. Dirk weet op dat moment niet beter en met FORUM heeft de spellenclub een naam.
Marc beschikt over internet en zoekt naar een afbeelding die zou kunnen gebruikt worden als logo. Het logo moet eenvoudig zijn en verwerkbaar in WordPerfect6, het meest courante tekstverwerkingsprogramma. Tientallen tekeningen passeren de revue. Uiteindelijk kiezen ze voor wat je zou kunnen noemen de dobbelsteen op de bowlingbaan. Maar wat blijkt, het is een foute dobbelsteen. De som van de ogen aan de onderkant en bovenkant van een dobbelsteen moet altijd zeven ogen bedragen. Op de tekening is dat niet zo. Wat wordt het? Nog maar eens op zoek naar een eenvoudige tekening of kunnen de ogen van de dobbelsteen op de tekening worden bewerkt. Marc is te enthousiast over de gekozen tekening dat hij er lang, heel lang, vreselijk lang over doet om de tekening te kunnen bewerken.
Yes, een correcte dobbelsteen in de tekening is er, een logo is geboren.
Fout… onder het symbool moet ook nog de tekst komen: 'Gezelschapsspellenclub FORUM'. En dat moet het duo ook nog zien te realiseren… in WordPerfect6. Het kost meer dan bloed, zweet, tranen en uuuuuuren werk vooraleer het perfectionistische duo tevreden is over de definitieve versie van het logo.
Wat doe je met een logo terwijl je slechts over een zwart-wit printer beschikt?. Marc en Dirk werken in een heel grote organisatie met verschillende onderafdelingen. Om het secretariaatswerk en de herkenbaarheid te verhogen, heeft elke afdeling een eigen kleur van papier waarop geprint wordt. Daar waar Marc en Dirk werken is de afdelingskleur groen. De test-prints gebeuren bijgevolg op groen papier. Tot tevredenheid van Marc en Dirk. Voor alle duidelijkheid: zowel de computer als de printer op het werk zijn privé-bezit van Dirk. De leiding van de organisatie geloofde toen nog niet in de meerwaarde van een computer.
Met de eerste opbrengst van de spelavonden koopt Marc een stapel groen papier. De eerste flyers worden gemaakt.
Einde deel 1
Klik door naar deel 2