Speelbord:

Altamira
Jäger der Steinzeit
Uitgever: Zoch Verlag
Jaartal: 2007
Aantal spelers: 3-5
Aangegeven spelduur: 60-75 min
Aangegeven leeftijd: vanaf 12 jaar
Spelauteur: Peter-Paul Joopen
FORUM-beoordeling: 7,8 / 10 (30 spelers)
Internet-beoordeling: 6,4 / 10 (3 websites)
Bezoekers-beoordeling: nog niet van toepassing
Globale beoordeling: 77 %
Te koop bij Adriaensen Speciaalzaak Gezelschapsspellen:
€ 27,80 (winkelprijs) € 25,00 (jaarledenprijs)
Spelregels: ( vertaling )
Spelmateriaal: volledig taalonafhankelijk

We bevinden ons circa 10.000 à 15.000 jaren vóór Christus in de grot Altamira (nog heden ten dage te bewonderen in het Noord-Spaanse Cantabrië omwille van haar rotstekeningen).
De spelers zijn grotbewoners die elke avond bij het kampvuur plannen maken om te gaan jagen. Voor de jacht hebben zij wapens nodig: pijlen, speren, messen en bijlen. Sabeltandtijgers, wisenten, holenberen en vissen vrezen voor hun leven.
Elke speler beschikt over 2 holbewoners uit de steentijd met een wilde haardos (zie afbeeldingen). Met elke holbewoner kan men naar een jachtgebied gaan, dan wel in het kamp blijven (fase 1).
In elk jachtgebied kunnen wapens worden verzameld (fase 2) die nadien zelfs kunnen worden geruild op de neutrale wapenmarkt (in een verhouding van 2:1 of 3:2) (fase 3). Ten slotte kan elke speler jagen op dieren die bovenaan het speelbord liggen uitgestald (fase 4). Maar opgelet: het jagen is niet eenvoudig ! Ten eerste dient het dier geëtaleerd te zijn, ten tweede heeft elk uitgestald dier zijn prijs (d.w.z. het aantal benodigde wapens om het dier buit te maken), ten derde moet de betrokken jager zich in het juiste jachtgebied bevinden (zo leven vissen immers nog altijd in het water en niet in de bossen).
Het verzamelen van de juiste wapens en ze gepast kunnen inzetten, is het cruciale spelidee. Elke prehistorische jager-verzamelaar krijgt immers 2 wapens van het jachtgebied waarin hij zich bevindt, doch dit betreffen andere wapens dan deze die hij nodig heeft om een dier in datzelfde jachtgebied buit te maken (de plaats van een holbewoner bepaalt in een spelronde zowel wat aldaar aan wapens verzameld wordt als het soort dier waarop gejaagd wordt). Bovendien zal vaak een hoge prijs moeten worden betaald als meerdere spelers op hetzelfde dier jagen. Blijft een jager-verzamelaar in het kamp, dan ontvangt hij wel meer (nl. 3 verschillende) wapens maar kan hij die spelronde helaas niet deelnemen aan de jacht.
Kortom: Altamira is een strategisch bordspel, waarbij een mix van planning, timing en zelfs bluf aan de orde zijn.
Wel is het aan te raden het spel te spelen met minstens 4 spelers, aangezien bij 3 spelers de concurrentiestrijd tussen de jagers bij momenten op een laag pitje kan staan.
Overig spelmateriaal:
© Sven Talboom - 17.04.2009