1858, het Wilde Westen, Carson City, Nevada.
Een aantal moedige cowboys azen elk op nieuwe kavels die in de stad Carson City te koop worden gesteld, om aldaar nieuwe gebouwen op te richten.
Om dit doel te bereiken, doen de spelers beroep op interessante persoonlijkheden en beslechten zij de strijd desnoods met een vuurgevecht.
Het speelbord is aanvankelijk een lege plattegrond waar geleidelijk aan de stad Carson City zal herrijzen. Op willekeurige plaatsen worden een aantal bergen gelegd: deze kavels
zijn niet meer met een ander gebouw te bebouwen, maar bergen hebben wel een invloed op het spel en kunnen bovendien geclaimd worden als privatief bezit. Ook wordt willekeurig een huis gelegd met wegen rondom: dit is het centrum van Carson City.
Het spel wordt gespeeld in 4 ronden. Iedere speler krijgt een beginkapitaal en twee eigendomstegels die reeds op het speelbord geplaatst worden.
Als een speler aan de beurt is, kiest hij 1 van de 7 beschikbare personagekaarten. Een personagekaart geeft steeds een welbepaald voordeel en bepaalt de beurtvolgorde (laagste cijfer 1 is de startspeler).
Ook wordt op elke personagekaart het budget vermeld dat de betrokken speler op het einde van die ronde aan geld mag behouden om te gebruiken in de volgende ronde.
Tijdens de ronde zelf, plaatst iedere speler een aantal cowboys. Elke cowboy wordt hetzij op een actieveld geplaatst (bovenaan het speelbord), hetzij op een kavel of gebouw op het speelbord (de zogenaamde plattegrond van Carson City).
Nadat alle cowboys zijn geplaatst, worden de acties uitgevoerd, hierbij de rij actievelden in de aangeduide richting volgend.
Met uitzondering van de actievelden "4 geld ontvangen" en "een weg ontvangen" op welke velden meerdere (eigen en/of vijandige) cowboys allen ongestoord van dit voordeel kunnen genieten, kennen de overige
actievelden slechts het betrokken voordeel toe aan één speler. Staan er cowboys van verschillende spelers op dit actieveld (max 1 per speler), zullen de aanwezige spelers dus met elkaar (moeten) duelleren.
De sterkte van elke cowboy wordt alsdan bepaald door het aantal revolvers dat deze cowboy ter beschikking heeft samen te tellen met het aantal ongebruikte cowboyfiguren in zijn bezit en met de waarde van een te werpen dobbelsteen.
Actievelden leveren geld, munitie (revolvers), wegen of gebouwen op, alsook mogelijkheden om geld om te zetten in overwiningspunten.
Naast het bezetten van actievelden, kunnen de spelers-cowboys ook ervoor opteren om hun cowboys op de plattegrond van de stad te plaatsen.
Aldaar kunnen zij ofwel een nieuwe kavel trachten toe te eigenen, een gebouw van een andere speler pogen aan te vallen of een eigen gebouw verdedigen.
Gebouwen leveren immers geld op: hoe waardevol een gebouw precies is, wordt veelal bepaald door de aanwezigheid van aangrenzende gebouwen en/of gebergtes (waarbij elk gebouw eigen waarderingscriteria heeft).
Een geslaagde aanval op een gebouw leidt ertoe dat de opbrengst van het gebouw wordt verdeeld tussen de eigenaar van het gebouw en de (succesvolle) aanvaller.
Ook het aankopen van een kavel is van groot belang, omdat dit bepaalt aan wie het erop gebouwde gebouw toebehoort. De aankoopprijs van een kavel wordt eveneens bepaald door het aantal erop liggende en aangrenzende gebouwen en gebergtes.
Gebouwen die via de actievelden gekocht worden, kunnen tegen de aangeduide prijs op het speelbord worden gebouwd mits de kavel grenst aan een weg. Desnoods moeten wegen worden aangelegd om
een gebouw op een gewenste plaats te kunnen bouwen (met uitzondering van de ranch en de zilvermijn).
Nadat alle duels zijn uitgevochten en alle acties zijn uitgevoerd, is de ronde ten einde.
De speler die als eerste heeft gepast, mag in de volgende ronde als eerste een personagekaart kiezen.
Tevens ontvangt iedere speler nog nieuwe cowboys uit de voorraad om de nieuwe ronde te kunnen starten. Niet-verkochte gebouwen worden desgevallend ook goedkoper (cf. eventuele lege vakken op de betrokken actievelden).
Uiteindelijk draait het spel om overwinningspunten. Via de laatste actievelden kan geld worden omgezet in overwinningspunten. Het meest gunstige tarief in ronde 1 bedraagt
twee dollar voor 1 overwinningspunt tot respectievelijk vijf dollar voor 1 overwinningspunt in ronde 4. Op het einde van het spel kan je resterende geldmiddelen nog omruilen aan het minst gunstige tarief van 6 dollar voor 1 overwinningspunt.
En hoe kan het ook anders: degene met de meeste overwinningspunten op het einde van het spel (na ronde 4), mag zich tot winnaar kronen.
Ondanks de aangeduide speelduur van 90 minuten, duurt een spel Carson City zeker niet langer, zelfs integendeel. Soms is een spelletje Carson City zelfs na amper één uur volledig gespeeld.
Het spel biedt bovendien erg veel tactische mogelijkheden, wat een bijkomende troef is om het veel op de speltafel te leggen. Meer nog, door de drie varianten die in de spelregels zijn vermeld,
kan het spel zelfs nog tactischer worden (bv. het uitspelen van dueltegels in plaats van het werpen van een dobbelsteen).
Wat me persoonlijk wel opvalt in dit spel, is de macht van de sheriff-personagekaart. Deze geeft namelijk een extra (witte) cowboyfiguur waarmee niet mag worden geduelleerd en
nu de sheriff nr. 1 draagt, is de betrokken speler ook als eerste aan de beurt. Dit is dan ook een erg gegeerde personagekaart.
Ook bizar dat er slechts 2 overzichtskaarten "verloop van een ronde" zijn voorzien, nu het spel toch tot 5 spelers kan worden gespeeld...
Volgens de vele testers-spelers van Forum is Carscn City in elk geval een prima spel.
|
Overig spelmateriaal:
|
|
|