Speelbord:

Clans
Die ersten Dörfer

Uitgever: Winning Moves
Jaartal: 2002
Aantal spelers: 2-4
Aangegeven spelduur: ca. 30 min
Aangegeven leeftijd: vanaf 10 jaar
Spelauteur: Leo Colovini
FORUM-beoordeling: 7,5 / 10 (9 spelers)
Internet-beoordeling: 7,3 / 10 (12 websites)
Bezoekers-beoordeling: nog niet van toepassing
Globale beoordeling: 74 %
Te koop bij Adriaensen Speciaalzaak Gezelschapsspellen:
€ 16,00 (winkelprijs) € 14,40 (jaarledenprijs)
Spelregels: ( Nederlandse spelregels )
Spelmateriaal: volledig taalonafhankelijk
Clans: Stammenstrijd in de prehistorie (Identity Games)

In Clans wanen we ons weer even in de Prehistorie. Zwervende oermensen trekken met hun hutten rond, op zoek naar voedsel.
Diverse clans verenigen zich en vormen dorpen.
In dit bordspel van 2-4 spelers worden 5 verschillende clans voorgesteld door 5 verschillende kleuren.
Op het speelbord zijn er 60 gebieden afgebeeld, gegroepeerd in 12 regio's van telkens 5 gebieden.
In elke regio wordt bij aanvang van het spel 1 hut van elke kleur geplaatst (1 hut per gebied), zodat 60 hutten verspreid staan over 60 gebieden. Iedere speler krijgt vervolgens 1 clan (kleur) toegewezen. Deze clantegel wordt verdekt getrokken en dient strikt geheim te worden gehouden ten overstaan van de overige spelers. De niet-gekozen kleur(en) worden verdekt terzijde gelegd.
Vervolgens kan het eigenlijk spel beginnen, dat verloopt als volgt:
- als een speler aan de beurt is, verplaatst hij een hut naar keuze (of later: eventueel een gevormde groep van hutten) naar een naburig gebied;
- van zodra een gebied minstens 7 hutten bevat, mogen de hutten op dit gebied niet meer naar een aangrenzend gebied worden verplaatst;
- van zodra een gebied met hutten geïsoleerd wordt, dit wil zeggen: in de omliggende gebieden geen andere hutten meer staan, wordt dit gebied gewaardeerd als volgt:
  * als alle stammen (= kleuren) in dit gebied aanwezig zijn, wordt van elke stam eerst één hut weggenomen;
  * alle stammen die dan nog aanwezig zijn (ongeacht met hoeveel hutten), krijgen elk zoveel basispunten gelijk aan het totaal aantal aanwezige hutten (van ALLE stammen), mits het gebied bewoonbaar is (zie volgende punt);
  * de eerste 12 dorpen die worden gebouwd, geven een positieve of negatieve bonus (cf. tijdperkentabel links afgebeeld op het speelbord, in vaste volgorde te doorlopen van tijdperk 1 naar tijdperk 12, met telkens 1 vruchtbaar en 1 onbewoonbaar landschap):
a) wordt een dorp gevormd op een vruchtbaar landschap, ontvangen de betrokken stammen elk bijkomend het aantal aangegeven bonuspunten;
b) wordt een dorp gevormd op een onbewoonbaar landschap, ontvangen de aanwezige stammen helemaal geen punten (ook geen basispunten);
  * de markers van de betrokken kleuren gaan zoveel punten vooruit op het scorespoor;
  * de speler die het dorp gesticht heeft, krijgt 1 ronde bonusfiche;
Zo gaat het spel verder totdat het twaalfde dorp gesticht wordt (of eventueel meer als in diezelfde beurt méér dan 1 dorp gesticht wordt door de verplaatsing);
Dan wordt onthuld wie met welke kleur speelde: de speler mag de pion van zijn kleur ten slotte nog zoveel vakjes vooruit laten gaan als hij bonusfiches verzameld heeft (welk fiche je ontvangt telkens je in een beurt minstens 1 dorp hebt gesticht);
De speler wiens kleur na het verwerken van de bonusfiches vooraan staat, wint het spel.

Clans is een luchtig en eenvoudig familiespel. Omdat niet geweten is welke speler met welke kleur speelt, is het van belang niet te snel te laten merken met welke kleur/stam/clan jij speelt. Het is bovendien niet onbelangrijk om bonusfiches te verzamelen (door het stichten van minstens 1 dorp in jouw beurt).
Er zijn reeds meerdere spellen die het spelprincipe van de geheime kleur hebben gehanteerd, dus Clans is dan ook niet als een erg origineel spel te bestempelen.
Niettemin wordt het in onze spellenclub af en toe op de speltafel gelegd, precies omdat het in een half uurtje kan worden gespeeld, weinig speluitleg behoeft en bovendien enige tactiek vereist.
Kortom: een prima spel als afsluiter van een spelavond.
Overig spelmateriaal:
© Sven Talboom - 17.12.2011