Speelbord:

Dice Town

Uitgever: Matagot
Jaartal: 2009
Aantal spelers: 2-5
Aangegeven spelduur: 30-45 min
Aangegeven leeftijd: vanaf 8 jaar
Spelauteurs: Bruno Cathala & Ludovic Maublanc
FORUM-beoordeling: 8,5 / 10 (16 spelers)
Internet-beoordeling: 7,6 / 10 (6 websites)
Bezoekers-beoordeling: nog niet van toepassing
Globale beoordeling: 83 %
Te koop bij Adriaensen Speciaalzaak Gezelschapsspellen:
€ 25,20 (winkelprijs) € 22,70 (jaarledenprijs)
Spelregels:
Spelmateriaal: volledig taalonafhankelijk
Een dobbelspel met als thema: 'het Wilde Westen', dat is kort samengevat het spel Dice Town.
Iedere speler ontvangt een dobbelbeker, 5 dobbelstenen en een beginkapitaal van 8 dollar.
Alle spelers komen in dichte drommen samen in een klein stadje te midden van de Far West, waar zij grote rijkdommen willen vergaren.
Maar simpelweg al het aanwezige toeëigenen is niet zo eenvoudig met zoveel concurrentie...
De jongste speler eigent zich als eerste de hoedanigheid van Sheriff toe, doch hoelang zal hij/zij sheriff blijven?
Op het speelbord zijn 7 locaties afgebeeld die je in deze nieuwe stad bezoeken kan: de goudmijn, de bank, het magazijn, de 'saloon', het kantoor van de sheriff, het stadhuis en het personage Badluck.
Alle spelers schudden gelijktijdig de eigen 5 dobbelstenen in hun dobbelbeker en leggen hun bekers vervolgens omgekeerd op tafel. Elke speler bekijkt de eigen worp en laat principieel 1 dobbelsteen onder de beker liggen. De weggenomen dobbelstenen zullen in de volgende beurt opnieuw worden gegooid.
Indien een speler méér dan 1 dobbelsteen onder de beker wil laten liggen (en deze teerlingen dus wil behouden), dan zal deze speler hiervoor moeten betalen, namelijk 1 dollar voor elke extra dobbelsteen die hij laat liggen. Concreet: 3 dobbelstenen laten liggen (in plaats van 1) kost je dus 2 dollar. Ook mag je ervoor opteren om geen enkele dobbelsteen te laten liggen, waarvoor de betrokken speler een vaste prijs van 1 dollar betaalt.
Geld dat op dergelijke wijze wordt uitgegeven, komt terecht op de postkoets die de volgende ronde de bank zal bevoorraden (de postkoets is op het speelbord ook als een afzonderlijke locatie afgebeeld, doch deze kan op zich niet door de spelers bezocht worden).
Als je betaalt, is het vaak zo dat je sneller klaar bent met het samenstellen van je definitieve eindresultaat van 5 dobbelstenen. In dat geval hebben de overige spelers slechts een laatste beurt om hun resterende dobbelstenen opnieuw te gooien. Alle resterende dobbelstenen van deze worp worden eveneens (en in dat geval zelfs kosteloos) bijgehouden, zodat elke speler een worp van 5 dobbelstenen voor zich heeft liggen.
Nadien worden de plaatsen op het speelbord overlopen, van links naar rechts. De speler die de meeste negens verzamelde, mag een deel van de goudmijn ontginnen, namelijk 1 goudklompje voor elke 9 op zijn dobbelstenen.
De bank zorgt ervoor dat het in de bank aanwezige geld in handen komt van de speler met de meeste tienen. Verder levert het magazijn 1 kaart op voor de speler met de meeste boeren: deze speler neemt zoveel kaarten als hij/zij boeren in diens worp had en kiest hiervan 1 kaart uit.
De saloon geeft dan weer een gunstig voordeel aan de speler met de meeste dames: deze mag zoveel kaarten trekken uit de hand van een tegenspeler als hij dames gegooid heeft: hiervan kiest hij 1 kaart uit, de rest geeft hij terug.
U raadt het al: het kantoor van de Sheriff beslist wie de nieuwe sheriff wordt. Hiervoor wordt gekeken naar de speler met de meeste gegooide koningen op zijn dobbelstenen.
Bij een gelijkstand beslist de huidige Sheriff wie de nieuwe Sheriff wordt (waarbij omkoperij niet verboden is).
De speler met de beste worp (hiervoor wordt gekeken naar de rangorde zoals afgebeeld op de kaarten die boven het stadhuis liggen) krijgt 1 tot 3 eigendomskaarten (die 1 tot 5 overwinningspunten waard zijn, cf. waarde op de kaart).
Tenslotte is er nog het personage Badluck dat enkel kan worden bezocht door een speler die in géén van de voorgaande plaatsen iets verkregen heeft. Afhankelijk van hetgeen je gegooid hebt in je worp, kies je een bepaald voordeel. Andere spelers kunnen hiervan meer dan eens het slachtoffer worden ;-)... al weze het benadrukt dat in een spel met minder dan 4 spelers, dit personage niet bijster veel bezocht zal worden.
Als de goudklompjes in de goudmijn op zijn of er geen eigendomskaarten meer beschikbaar zijn, eindigt het spel. Zoals steeds wint de speler met de meeste overwinningspunten.
Behalve de eigendomskaarten, kan je overwinningspunten verdienen door het delven van goudklompjes (1 punt per klomp), door je verdiende geld (1 punt per 2 dollar), door bepaalde magazijnkaarten (cf. de op de materiaalkaart aangeduide waarde) alsook door de rol van sheriff waar te nemen op het einde van het spel (5 overwinningspunten).

Dice Town is een luchtig dobbelspel. Nu de diverse plaatsen elk een eigen voordeel geven en niet steeds te voorspellen is of je wel de meeste dobbelstenen van de betrokken waarde hebt gegooid, is dit luchtige dobbelspel gekruid met voldoende taktiek. Sheriff zijn, geeft je bovendien een leuk voordeel, namelijk beslissen wie de winnaar zal zijn bij een gelijkstand. Hiertoe zal de sheriff zich graag (en meer dan eens) met goudklompjes, kaarten en/of geld laten omkopen.
Wat de FORUM-spelers betreft, is dit spel één van de betere dobbelstenen van de laatste jaren, dus zeker een aanrader als o.a. spellen als poker of yathzee je spelershart een tikje sneller doen slaan.
Overig spelmateriaal:
© Sven Talboom - 05.09.2010