Speelbord:

El Grande
De koning en zijn intriganten
Uitgever: 999 Games
Jaartal: 1998
Aantal spelers: 2-5
Aangegeven spelduur: ca. 90 min
Aangegeven leeftijd: vanaf 12 jaar
Spelauteurs: Wolfgang Kramer en Richard Ulrich
FORUM-beoordeling: 8,5 / 10 (27 spelers)
Internet-beoordeling: 9,0 / 10 (12 websites)
Bezoekers-beoordeling: nog niet van toepassing
Globale beoordeling: 86 %
Te koop bij Adriaensen Speciaalzaak Gezelschapsspellen
El Grande Decennial (Engelstalig):
Nederlandstalige versie niet meer verkrijgbaar


€ 55,00 (winkelprijs)

€ 49,50 (jaarledenprijs)


Spelregels:
Spelmateriaal: taalafhankelijk (tekst op actiekaarten)
Tevens uitgegeven door:
Hans im Glück (1995)
Rio Grande Games
Descartes-Eurogames (Asmodée Editions)

El Grande is een geraffineerd, strategisch bordspel dat zich afspeelt in Spanje, in de vijftiende eeuw.
De spelers trachten met hun "Grandes" (hoge adel) en hun caballero's (lagere adel) wezenlijke invloed uit te oefenen in de diverse spaanse regio's, die hun zelfstandigheid willen uitbouwen.
Het spel verloopt over 9 ronden (in een verkorte versie: over 6 ronden) met 3 grote tellingen: 2 tussentijdse tellingen en 1 eindtelling.
Dit naast eventuele kleinere tellingen die tot stand komen door het uitspelen van actiekaarten.
Wie na de eindtelling de meeste punten verzameld heeft, wordt tot winnaar (El Grande) van het spel gekroond.
De spelers beschikken allen over 13 machtskaarten in hun spelerskleur. De machtskaarten gaan van 1 tot 13. Om beurt zet iedere speler elke ronde precies één kaart in, die verschillend moet zijn van de kaarten die in die ronde reeds door andere (voorgaande) spelers werden gekozen. Ook kaarten die de speler zelf in één van de vorige ronden heeft uitgespeeld, kunnen niet meer worden gekozen (behoudens wanneer deze weer in het spel is gekomen door een actiekaart).
Hoe hoger de waarde van de kaart, hoe eerder aan de beurt, maar des te minder caballero's een speler vanuit de Provincie naar zijn Hof mag halen.
Aangezien caballero's enkel vanuit je Hof (en niet rechtstreeks vanuit de Provincie) op het speelbord kunnen worden geplaatst, zullen de spelers om die reden af en toe lage kaarten dienen uit te spelen.
De speler met de hoogste kaart kiest eerst een actiekaart uit en voert deze uit. Vervolgens de speler met de tweede hoogste kaart enzovoort. De eerste speler heeft keuze uit 5 actiekaarten (de tweede speler uit 4 actiekaarten, enz.). Eén actiekaart die elke ronde opnieuw weerkeert is de koningskaart. Bij deze laatste actie mag je de koning verplaatsen en/of 5 caballero's vanuit je Hof op het speelbord plaatsen.
De koning op het speelbord (voorgesteld door een immense zwarte pion) is in alle opzichten heel bepalend voor het spel.
Gouden regel nummer 1 is dat aan de regio waar de koning zich bevindt, niets mag worden veranderd. Elke actie (zelfs met kaarten) die hiertegen zou willen ingaan, is taboe. Tweedens kunnen caballero's enkel op regio's worden geplaatst rondom de koningsregio (tenzij actiekaarten zouden toelaten dat caballero's op andere regio's zouden worden geplaatst. Uiteraard nooit op de koningsregio want deze is beschermd). Ten derde levert de koning bij een telling 2 extra overwinningspunten op voor de enkele speler die in de koningsregio een absolute meerderheid heeft.
Naast de koningskaart, heeft de eerste speler uiteraard ook de keuze om één van de andere 4 actiekaarten te nemen.
Afhankelijk van de inhoud van deze actiekaart, kunnen eveneens één of meerdere caballero's op het speelbord worden geplaatst en/of de speciale actie van deze kaart worden uitgevoerd, zoals onder andere: eigen of vijandige caballero's verplaatsen, vijandige caballero's wegsturen naar hun Hof of zelfs de Provincie, een extra telling van bepaalde regio's, een waardetabel in het spel brengen, enzovoort.
Een bijzondere regio is El Castillo (voorgesteld door een toren): deze wordt bij een telling ook geteld en na een grote telling worden alle caballero's door alle spelers die hierin caballero's hadden geworpen, naar één regio gestuurd (uiteraard niet de koningsregio, want deze is taboe!). Dit kan vaak bepalend zijn voor de score bij telling van de andere regio's!
Iedere speler beschikt ook over een El Grande. Deze wordt niet meegeteld voor het bepalen van een meerderheid, maar levert enkel twee extra overwinningspunten op indien de betrokken eigenaar van deze El Grande in die regio de absolute meerderheid heeft. El Grandes kunnen tijdens het spel ook niet verplaatst worden, tenzij een actiekaart dit toelaat.
En tot slot nog de puntenwaardering:
elke regio heeft een voorgedrukte waardetabel, die de punten weergeeft voor de speler met de meerderheid aan caballero's alsook de spelers die het tweede of derde meest vertegenwoordigd zijn. Er zijn actiekaarten om één van de twee waardetabellen in het spel te brengen of te verplaatsen: een waardetabel die meer punten oplevert en een waardetabel die minder punten oplevert.
Bij een gelijkstand in een regio, zakken alle spelers zoveel plaatsen als het aantal spelers dat deze ex aequo score heeft veroorzaakt. Bijvoorbeeld: in Baskenland is de waardetabel "5-3-1": als één speler in deze regio als enige de meerderheid heeft, krijgt hij 5 punten; heeft hij echter een gedeelde meerderheid met één andere speler, krijgen beide spelers ieder 3 punten. Zijn er zelfs 3 spelers die samen het meeste caballero's hebben staan, krijgt ieder van hen slechts 1 puntje. In dat geval zullen de overige spelers zelfs geen punten meer ontvangen, nu alle punten van de waardetabel zijn uitgeput.
De speler die na 9 ronden het meeste overwinningspunten heeft, wint het spel.

El Grande is zonder twijfel een juweeltje in het genre van de strategische bordspellen.
Wie dit spel nog niet gespeeld heeft, weet wat hem/haar te doen staat!
Overig spelmateriaal:
© Sven Talboom - 15.09.2009