Speelbord:

Fresco


Uitgever: Queen Games
Jaartal: 2010
Aantal spelers: 2-4
Aangegeven spelduur: ca. 60 min
Aangegeven leeftijd: vanaf 10 jaar
Spelauteurs: Marco Ruskowski & Marcel Süßelbeck
FORUM-beoordeling: 8,3 / 10 (35 spelers)
Internet-beoordeling: 8,6 / 10 (9 websites)
Bezoekers-beoordeling: nog niet van toepassing
Globale beoordeling: 83 %
Te koop bij Adriaensen Speciaalzaak Gezelschapsspellen:
€ 42,00 (winkelprijs) € 37,80 (jaarledenprijs)
Spelregels:
Spelmateriaal: volledig taalonafhankelijk.
Genomineerd Gouden Ludo ed. 2010
Duitstalige benaming: Fresko
De spelers kruipen in dit bordspel in de huid van frescoschilders, die in opdracht van de bisschop het grote fresco op het plafond van de Dom moeten restaureren.
Als je ooit in de Sixtijnse Kapel in Rome bent geweest, weet je dat zulke schilderingen absoluut prachtig (kunnen) zijn! Maar zulk resultaat komt uiteraard niet zomaar uit de lucht vallen, doch is daarentegen het gevolg van noeste arbeid (en veel talent).
Als schilder tracht je in dit spel zoveel mogelijk prestige (en geld) te verwerven door het meehelpen aan de genoemde plafondschildering.
Echter, lui in je bed blijven liggen, hoort hier niet bij. Dagen moeten worden gepland, verven moeten worden aangekocht, gemengd en gebruikt. Maar zonder geld sta je uiteraard nergens, zodat af en toe eens een portretschilderij zal moeten gemaakt worden om centjes in het laatje te brengen.
De speler die bij aanvang van een ronde de minste overwinningspunten heeft (cf. in het begin bepaald door loterij), mag die ronde als eerste het tijdstip van opstaan kiezen (hetzij om 5u, 6u, 7u, 8u of 9u 's ochtends). Doch opgelet, het uur van opstaan heeft een invloed op het humeur van de schilder. En geloof het maar: hoe vroeger een schilder moet opstaan, hoe slechter zijn humeur. Als je pas om 9 uur opstaat, word je hiervan zowaar goedgezind ;-) De humeurmeter (tabel) wordt meteen aangepast in functie van de gekozen wektijd.
Staat een speelfiguur op -1 qua humeur, heeft hij die beurt 1 assistent-figuur minder, terwijl +1 je een extra assisent-figuur oplevert om die ronde te gebruiken.
Anderzijds heeft het uur van opstaan ook invloed op de marktprijs (indien één of meer acties zouden worden besteed aan inkopen van verf): voor vroege vogels geldt nog een dure prijs voor verven, terwijl de verven later op de ochtend voor een spotprijsje de deur uitgaan.
Nadat elke speler een verschillend uur van opstaan gekozen heeft en de humeurmeter is aangepast, kiest elke speler - tegelijkertijd met de andere spelers - zijn acties verdekt achter een zichtscherm. Het aantal acties wordt bepaald door het aantal assistent-figuren: hetzij 4 (slecht humeur), hetzij 5 (neutraal humeur), hetzij 6 (goed humeur).
Een speler heeft hierbij de keuze uit de volgende verschillende actiemogelijkheden (met een maximum van 3 assistenten per actiemogelijkheid), uitgevoerd in onderstaande volgorde:
1) het aankopen van een verf uit een marktkraam naar keuze (1 verfblokje per ingezette assistent), waarvoor uiteraard geld nodig is;
2) verf inruilen om een deel van de fresco (of als alternatief een altaar) te restaureren: de benodigde verven worden afgegeven en overwinningspunten worden geïncasseerd, eventueel met een overwinningsbonus ingeval de bisschop in de buurt is;
3) het schilderen van een portret: per ingezette assistent, ontvangt een speler 3 thalers;
4) omdat vele restauraties niet alleen de primaire kleuren geel, rood en/of blauw vereisen, maar ook één of meer van de secundaire kleuren oranje, groen en/of paars, kan ook voor de mengactie worden gekozen: één assistent mag maximaal tweemaal mengen;
5) een assistent naar het theater laten gaan, waardoor het humeur van de speler 2 velden omhoog geschoven wordt;
Nadat elke speler zijn acties gekozen heeft, worden alle zichtschermen opgetild (doch uiteraard niet het tweede zichtscherm van elke speler, dat dient om de verven en gelden geheim te houden).
De speler die het vroegst uit de veren is, voert telkens als eerste de betrokken actie uit, dan de speler die als tweede is opgestaan, enzovoort.
Zo wordt het spel ronde na ronde gespeeld totdat er nog 6 of minder (van de 25) frescotegels aan restauratie toe zijn. In dat geval wordt de laatste ronde ingeluid. Tijdens deze laatste ronde, wordt de mogelijke actie van humeurverbetering ingeruild voor een tweede mogelijkheid tot restauratie.
Het resterende geld dat een speler nog bezit op het einde van het spel wordt nog omgeruild in overwinningspunten (2 thaler voor 1 punt). De speler met de meeste punten, wint het spel.

Fresco is een leuk strategisch bordspel dat een aantal leuke ideëen heeft uitgewerkt, zoals de tijd van opstaan en het hieraan gekoppelde humeur en de prijszetting op de markt.
Voor spelers die het spel wel kunnen waarderen en nog van extra uitdagingen houden, zijn er bovendien een aantal varianten voor gevorderde spelers in de spelregels voorzien (met oplopende moeilijkheidsgraad).
Naar ik vernomen heb van een aantal leden van FORUM-Federatie, zijn zij heel enthousiast over deze inbegrepen uitbreidingen.
Fresco is een spel dat in 2010 terecht werd genomineerd voor zowel de Nederlandse Spellenprijs als de Gouden Ludo (Vlaamse Spellenprijs).
Als familiespel kan het zowel veelspelers als gelegenheidspelers bekoren en dus een spel dat absoluut iedere spelliefhebber eens moet hebben gespeeld.


Overig spelmateriaal:
© Sven Talboom - 27.10.2011