Enkele speltegels:

Geharrewar in de Sushi-bar


Uitgever: 999 Games
Jaartal: 2009
Aantal spelers: 2-5
Aangegeven spelduur: 20 min
Aangegeven leeftijd: vanaf 8 jaar
Spelauteur: Reiner Knizia
FORUM-beoordeling: 8,2 / 10 (18 spelers)
Internet-beoordeling: 7,4 / 10 (7 websites)
Bezoekers-beoordeling: nog niet van toepassing
Globale beoordeling: 80 %
Te koop bij Adriaensen Speciaalzaak Gezelschapsspellen: € 11,90 (winkelprijs) € 10,70 (jaarledenprijs)
Spelregels:
Spelmateriaal: volledig taalonafhankelijk
Sushizock im Gockelwok (Zoch - 2008)
SushiBar (Gigamic)

Dit dobbelspel kwam als opvolger van het dobbelspel Regenwormen op de markt.
Ook in dit spel bestaat het spelmateriaal uit dobbelstenen en tegels. De vogels hebben nu echter geen zin in wormen, maar in ... sushi!
Dit Japanse gerecht, veelal bestaande uit een hoopje rijst met wat rauwe vis, eten we bij voorkeur met stokjes: op elk van de 5 dobbelstenen vinden we dan ook de volgende 4 symbolen weer:
2x sushi (blauw), 1x blauwe stokjes, 2x graten (rood), 1x rode stokjes. Op de tegels zijn enkel sushi's en graten afgebeeld.
De blauwe en rode tegels worden afzonderlijk geschud en in afzonderlijke rijen onder elkaar gelegd: er is dus één blauwe rij van sushi's en één rode rij van graten.
De sushi's leveren pluspunten op, de graten leveren minpunten op.
De speler die aan de beurt is, werpt de 5 dobbelstenen. Net als in Regenwormen kan je stoppen en een tegel nemen. Indien je dit niet wil of kan, moet je één of meer dobbelstenen opzijleggen (vrije keuze welke dobbelsteen of dobbelstenen).
Anders dan in Regenwormen, ben je dus niet verplicht om dobbelstenen van eenzelfde soort opzij te leggen.
Het resultaat van jouw laatste worp en de reeds opzij gelegde dobbelstenen, bepalen je mogelijkheden.
Heb je sushi's gegooid, dan kan je een sushi-tegel nemen op de plaats, gelijk aan het aantal sushi's dat je geworpen hebt.
Heb je graten gegooid, dan kan je een graat-tegel nemen op de plaats, gelijk aan het aantal graten dat je geworpen hebt.
In alle gevallen steeds te tellen van links naar rechts in de rij.
Heb je minstens 3 stokjes in een bepaalde kleur, dan mag je de bovenste steen in die kleur van een andere speler stelen.
Heb je zelfs 4 of 5 stokjes in een bepaalde kleur, dan mag je een steen in die kleur wegnemen (stelen) uit de stapel van een tegenspeler (op een vooraf aan te duiden positie in de stapel, doch zonder dat deze stapel hiervoor mag worden beroerd of bekeken).
Heb je echter een worp gegooid, waarbij geen enkele tegel van de tafel kan worden genomen, heb je pech en moet je de tegel met de laagste waarde van tafel nemen (meestal een graat).
Waarom zou je eigenlijk voor graten gaan dobbelen, zou je je kunnen afvragen?
Welnu, de stapels sushi's en graten liggen bij iedere speler naast elkaar. Op het einde van het spel worden alle sushi's verwijderd die hoger liggen dan de bovenste tegel van de graten (het omgekeerde is niet het geval). Het is dus van belang voldoende graten te hebben omdat een overvloed aan sushi's op zich niets waard zijn. Ten slotte worden alle positieve en negatieve tegels geteld en verrekend, waarna de winnaar gekend is.

Dit dobbelspel speelt geheel anders dan zijn voorganger.
Hou je van een luchtig dobbelspel, dan zijn zowel Regenwormen als Geharrewar in de Sushi-bar aan te raden spellen.
Aan jou de keuze om uit te maken welke van deze twee spellen jouw voorkeur wegdraagt.
Spelmateriaal:
© Sven Talboom - 01.10.2009