Speelbord:

Ghost stories


Uitgever: Repos Production
Jaartal: 2008
Aantal spelers: 1-4
Aangegeven spelduur: 60 min
Aangegeven leeftijd: vanaf 12 jaar
Spelauteur: Antoine Bauza
FORUM-beoordeling: 8,1 / 10 (7 spelers)
Internet-beoordeling: 8,2 / 10 (7 websites)
Bezoekers-beoordeling: nog niet van toepassing
Globale beoordeling: 81 %
Te koop bij Adriaensen Speciaalzaak Gezelschapsspellen:
€ 33,60 (winkelprijs) € 30,20 (jaarledenprijs)
Spelregels:
hetzij , hetzij ( vertaling )

Spelmateriaal: Taalonafhankelijk, behalve de voor het spel onbelangrijke benamingen van de personages op de kaarten:
Perfidious Nymph, Blood drinker, Scarlet Evildoer, Creeping Horror, Uncatchable, enzovoort.

Wu-Feng, Heerser van de Negen Hellen, is de gemeenschappelijke vijand in dit coöperatieve bordspel.
Zijn as werd begraven op het kerkhof van een dorp in het Middenrijk. Jaren later heeft Wu-Feng de plaats van de urn onthuld waarmee hij weer levend kan terugkeren. De spelers zijn Fat-Si (Täoïstische monniken) die de wacht houden op de grens tussen leven en dood.
De spelers winnen het spel indien zij erin lukken de incarnatie van Wu-Feng terug naar de hel te sturen, een aartsmoeilijke opdracht!
Het spel heeft verschillende moeilijkheidsniveaus: afhankelijk van de moeilijkheidsgraad, krijgen de spelers minder levens, dienen meer incarnaties van Wu-Feng te worden verslagen, enzovoort. Zelfs ervaren spelers zullen kunnen bevestigen dat het beginnersniveau reeds uiterst moeilijk is.
Het spelbord bestaat uit 9 dorpstegels die willekeurig in een vierkant worden gelegd. Dit zijn locaties die bepaalde voordelen geven aan de spelers.
Aan elke zijde van dit vierkant komt een speelbord van een speler te liggen. Elke speler (taoïst) heeft bepaalde krachten die helpen om de geesten en uiteindelijk Wu-Feng te verslaan.
Elke beurt bestaat uit een Yin-fase en een Yang-fase. Zoals in andere coöperatieve spellen als Shadows over Camelot en Pandemie is er eerst een fase waarin de vijand oprukt, waarna je in de tweede fase kan terugvechten.
In de Yin-fase komen plaaggeesten en kwelgeesten in het spel. De plaaggeesten plagen de dorpslocaties (nadat ze er zijn gearriveerd), de kwelgeesten spreken vloeken uit (bepaald door een vloekdobbelsteen).
Het vaak voorkomende gevoel bij dit spel is dat de geesten maar BLIJVEN komen. Je moet immers de geesten verslaan, zodat jouw speelbord niet vol geesten ligt. Is dat laatste het geval als jij weer aan de beurt bent, dan verlies je 1 'Qi' (leven).
In de Yang-fase heb je de keuze om de hulp van een dorpsbewoner in te roepen (en bepaalde voordelen/krachten te verkrijgen), dan wel de geesten te bevechten. Optioneel kan je nog bewegen of een Boeddha plaatsen (deze krijg je in een bepaalde dorpslocatie, die je vanaf de beurt nadien kan inzetten om geesten onmiddellijk te verslaan).
In het spel blijven de geesten maar komen en komen. In de beginnersgraad is één incarnatie van Wu-Feng aanwezig (bij het bordspel zijn 10 Wu-Fengs geleverd, waarvan er één geheim en willekeurig wordt gekozen). Wu-Feng is in de trekstapel de tiende kaart, van onderen te beginnen.
Als je een geest bevecht, dien je op de tegel te staan die aan deze geest grenst. Op een hoektegel kan je twee geesten tegelijk bevechten. Vervolgens moet je deze uitdrijven door minstens zoveel tao-kracht te hebben als de weerstand van de geest. Hiertoe gooi je eerst met drie dobbelstenen (sommige Taoïsten hebben een kracht om met vier dobbelstenen te werpen): als je met één of meerdere dobbelstenen dezelfde kleur (of de witte kleur als joker) gooit als de geest die je bevecht, dan telt dit als één tao-kracht per dobbelsteen van die kleur. Deze kracht kan je nog aanvullen met tao-fiches om de weerstand van de geest te evenaren.
De geesten zijn echter niet altijd katjes om zonder handschoenen aan te pakken. Aan de spelers worden krachten ontnomen door het verminderen van dobbelsteen-kracht of tao-fiches; ze brengen andere geesten in het spel, nemen levenspunten af, enzovoort.
Gelukkig krijg je ook vaak een beloning als het lukt om een geest uit te drijven. Elke speler heeft bovendien één yin-yangfiche die hij kan inzetten als extra actie. Hiermee kan hij de hulp van een dorpsbewoner/dorpslocatie inroepen zonder op de betrokken tegel te staan, dan wel een geplaagde tegel weer actief maken.
Dit laatste is van groot belang! De spelers verliezen het spel immers van zodra vier willekeurige dorpstegels worden geplaagd door geesten, dan wel een vierde (onbestaande) tegel na een rij van drie geplaagde dorpstegels wordt geplaagd.
Andere mogelijkheden om het spel als spelers te verliezen, is dat allen naar het Hemelenrijk zijn gegaan, dan wel Wu-Feng niet werd verslaan wanneer de laatste geest in het spel is gebracht.
Zoals gezegd, kan het spel enkel gewonnen worden door het verslaan van Wu-Feng en dit vooraleer de stapel geestkaarten op is.

Ghost stories is een coöperatief spel dat in principe best met 4 spelers wordt gespeeld. In de spelregels zijn wel de regels voor 1 tot 3 personen voorzien, waarbij steeds met neutrale borden wordt gespeeld.
Het spel is één van de moeilijkste spellen in het genre van de coöperatieve spellen, maar daardoor best uitdagend.
Het thema is ook best leuk, al is dat nu misschien ook niet echt het meest gepaste woord ;-)
In ieder geval moet je zeker het spel eens uitproberen: de vraag blijft enkel hoe gefrustreerd je bent als je het spel wéér eens niet winnen kan...
Uiteraard bepaalt het geluk van de dobbelstenen enigszins winst of verlies, maar het is toch bovenal het goed samenwerken en het inzetten van de juiste krachten op het juiste moment, die beslissen of jij Wu-Feng de baas kan. Veel succes!
Overig spelmateriaal:
© Sven Talboom - 31.10.2009