Speelsituatie:

Havana

Uitgever: Eggertspiele
Jaartal: 2009
Aantal spelers: 2-4
Aangegeven spelduur: 30-45 min
Aangegeven leeftijd: vanaf 10 jaar
Spelauteur: Reinhard Staupe
FORUM-beoordeling: 7,5 / 10 (38 spelers)
Internet-beoordeling: 7,7 / 10 (8 websites)
Bezoekers-beoordeling: nog niet van toepassing
Globale beoordeling: 76 %
Te koop bij Adriaensen Speciaalzaak Gezelschapsspellen (NL versie):
€ 27,40 (winkelprijs) € 24,70 (jaarledenprijs)
Spelregels: ( vertaling )
Spelmateriaal: taalafhankelijk, maar perfect speelbaar als je de engelse taal beheerst of minstens de vertaling van de actiekaarten bij de hand hebt.
Havanna
Havanna (999 Games - 2010)
Dit spel is de opvolger van het prachtige Cuba, een spel dat door dezelfde uitgever werd uitgebracht in 2007 (Cuba werd gelukkig ook in 2008 in de nederlandse taal uitgebracht door The Game Master).
De revolutie in Cuba is beëindigd. De spelers trachten nu Havanna weer op te bouwen met prachtige gebouwen, om de stad te laten schitteren zoals nooit tevoren.
Iedere speler heeft 13 actiekaarten ter beschikking. De eerste ronde kiest iedere speler 2 actiekaarten uit en legt deze verdekt voor zich neer. Nadat iedereen in het geheim twee actiekaarten verdekt voor zich heeft neergelegd, worden alle verdekte actiekaarten van de spelers blootgelegd.
De actiekaarten hebben alle een waarde, gaande van 0 tot 9 (waarbij de waardes 2, 3 en 4 tweemaal voorkomen). De twee actiekaarten die openliggen, worden na het blootleggen in de juiste volgorde gelegd, namelijk gaande van laag naar hoog: zo zullen de actiekaarten 6-2 bijvoorbeeld steeds worden gelegd als het getal 26, of de actiekaarten 7 en 0 als het getal 07.
De speler met het laagste getal voert in fase 1 zijn beide acties als eerste uit, gevolgd door de speler met het tweede laagste getal, enzovoort. Bij een gelijke stand gelden specifieke voorrangregels zoals verwoord in de spelregels.
Welke actiekaarten hebben de spelers zoal ter beschikking?
De kaart met waarde 0 is een siësta-kaart en is enkel bedoeld om een laag getal te kunnen vormen, doch zonder dat hiermee enige actie uitgevoerd kan worden.
Met een actiekaart 1 (vernieuwing) kan een reeds gebruikte actiekaart weer op handen worden genomen, met een actiekaart 2 (bescherming) beschermt de betrokken speler de bouwmaterialen en peso's die voor hem/haar liggen.
Met de andere actiekaarten (waardes 2 t/m 9) kan een speler arbeiders, bouwmaterialen en/of peso's verwerven (van de voorraad in het midden dan wel uit de buidel ingeval van de "zwarte markt"). Eventueel kunnen ook andere spelers worden tegengewerkt door hen enkele peso's of bouwmaterialen afhandig te maken, belastingen op te halen of een gebouw in het midden uit het spel te laten verdwijnen.
Bij sommige actiekaarten is het van belang om deze als eerste te kunnen uitspelen omdat dit dan een bepaald voordeel geeft.
Na het uitvoeren van beide acties kan een speler gebouwen(tegels) verwerven (die in 2 rijen in het midden van de tafel liggen), doch enkel een gebouw dat aan één van de uiteinden ligt in één van de twee rijen. Hiertoe moet de speler afgeven wat op de gebouwtegel vermeld is, zijnde één of meer grondstoffen, munten (peso's) of arbeiders. Bij sommige gebouwen is bovendien vereist dat de architect (zijnde één van de actiekaarten) open voor de betrokken speler ligt.
De gebouwen die door een speler zijn opgericht, kunnen niet meer ten gronde worden gericht. Elk gebouw is een aantal overwinningspunten waard.
Nadat iedere speler zijn beide acties heeft uitgevoerd, wordt de algemene voorraad in het midden van de tafel aangevuld (fase 2).
Op het einde van elke ronde (fase 3), zal iedere speler één nieuwe actiekaart verdekt neerleggen op één van zijn twee openliggende actiekaarten. De actiekaart die met een nieuwe actiekaart bedekt werd, komt terecht op een persoonlijke aflegstapel. Als iedere speler een actiekaart verdekt neergelegd heeft, zal deze wederom worden blootgelegd, hetgeen de beginsituatie is voor de volgende ronde.
Indien een speler na het blootleggen van de verdekt leggende actiekaarten, nog maar 2 actiekaarten overhoudt, mag hij al zijn afgelegde actiekaarten weer op handen nemen. Ook met de actiekaart "vernieuwing" mag een speler (indien gewenst) een actiekaart van de persoonlijke aflegstapel weer op handen nemen.
De speler die als eerste gebouwen heeft opgericht met een totale waarde van 25, 20 of 15 overwinningspunten (afhankelijk of het spel met 2, 3 of 4 spelers wordt gespeeld), is de winnaar.

Havana is een tactisch spel, waarbij strategisch inzicht en een cruciale timing belangrijk zijn.
Alle spelers hebben dezelfde handkaarten. Echter wordt de volgorde waarin jijzelf aan de beurt bent, volledig bepaald door de eigen keuze van actiekaarten alsook door de keuzes van de andere spelers. De kunst (en de moeilijkheid) is dus in te schatten wanneer je het best welke actiekaart uitspeelt.
Aan jou om uit te testen of dit spel je bevalt. In tegenstelling tot Cuba heeft Havana een kort speelduur. Het spel is soms sneller gedaan dan gedacht en dat kan tot het bizarre gevoel leiden dat je nog niet onmiddellijk wil geloven dat het spel al gedaan is, omdat je juist nog een strategie aan het uitwerken was...

Overig spelmateriaal:
© Sven Talboom - 19.02.2010