Speelbord:

Kahuna
Spanning voor twee in de Stille Zuidzee

Uitgever: 999 Games
Jaartal: 1999
Aantal spelers: 2
Aangegeven spelduur: 30 tot 40 min
Aangegeven leeftijd: vanaf 10 jaar
Spelauteur: Günter Cornett
FORUM-beoordeling: 8,1 / 10 (11 spelers)
Internet-beoordeling: 7,2 / 10 (13 websites)
Bezoekers-beoordeling: nog niet van toepassing
Globale beoordeling: 76 %
Te koop bij Adriaensen Speciaalzaak Gezelschapsspellen: Engelstalig (Rio Grande): € 21,00 (winkelprijs) € 18,90 (jaarledenprijs)

Nederlandstalige versie niet meer verkrijgbaar
Spelregels:
Spelmateriaal: volledig taalonafhankelijk
Arabana-Ikibiti (Bambus Spieleverlag - 1997)
Kosmos (1998)
Rio Grande Games
Tilsit Editions
Winnaar Super As d'or (2000)

In dit strategisch bordspel voor 2 spelers, zijn de spelers medicijnmannen die streven naar de macht over de idyllische 'Kahuna'-archipel. Daarom proberen zij middels magische krachten (speelkaarten) zoveel mogelijk eilanden aan zich te onderwerpen.
Er zijn 24 speelkaarten in het spel en op elke kaart staat de naam van een eiland (evenals de ligging ervan op het speelbord). Van elk eiland zijn er 2 kaarten aanwezig in de set speelkaarten.
Bij aanvang van het spel ontvangen de beide spelers alle staafjes en kahuna-stenen in een bepaalde kleur (wit of zwart). Bovendien ontvangt elke speler verdekt drie kaarten, die hij op handen neemt. Naast het speelbord worden voorts drie speelkaarten opengelegd, terwijl de overige kaarten aangrenzend in een verdekte trekstapel worden klaar gelegd.
Op het speelbord zijn 12 eilanden afgebeeld, die met elkaar verbonden zijn door drie, vier, vijf of zes verbindingen (stippellijnen).
Als een speler aan de beurt is, mag hij zoveel eilandkaarten uitspelen als hij wil. Het maximaal aantal handkaarten per speler is gelijk aan 5. Op het einde van de beurt - ongeacht hoeveel kaarten werden uitgespeeld - wordt precies één kaart getrokken: hetzij één van de drie openliggende kaarten, hetzij een verdekte kaart van de trekstapel. Hierna is de beurt van de betrokken speler ten einde.
Als een openliggende kaart wordt getrokken, weet de speler welke kaart hij ontvangt, doch de tegenstander weet dit meteen ook. Omwille van tactische redenen, kan het dus soms beter zijn om een verdekte kaart te trekken.
Een eilandkaart spelen tijdens een beurt, heeft als gevolg dat een eigen staafje mag worden gelegd op een nog niet bezette verbindingslijn, die grenst aan het eiland waarvan het kaartje werd afgelegd.
Door twee (aangrenzende) eilandkaarten samen uit te spelen, kan bovendien een staafje van de tegenstander worden weggenomen.
Dit is nog allemaal vrij eenvoudig, niet?
Het spel wordt echter iets complexer door het leggen van de Kahuna-stenen (symbolen van macht). Er zijn in het spel drie tellingen, waarbij de Kahuna-stenen van beide spelers worden geteld: deze beslissen over winst of verlies.
in de eerste tussentijdse telling, wint de speler met de meeste Kahuna-stenen 1 punt; in de tweede tussentijdse telling, wint de speler met de meeste Kahuna-stenen 2 punten; en tenslotte, in de derde telling (eindtelling), wint de speler met de meeste Kahuna-stenen zoveel punten als hij stenen meer heeft liggen dan zijn tegenstander (bv. 7 versus 5 = 2 punten).
Tussentijdse tellingen vinden plaats als de kaartstapel een eerste maal, respectievelijk een tweede maal, volledig is opgebruikt.
Hoe komen de Kahuna-stenen nu op een eiland terecht?
Een Kahuna-steen van een speler wordt op een eiland gelegd als de betrokken speler door het leggen van een staafje méér dan de helft van de verbindingen heeft van/naar dat eiland (nl. 2 van de 3, 3 van de 4, 3 van de 5, dan wel 4 van de 6).
Maar opgelet: als een Kahuna-steen geplaatst wordt, verdwijnen alle staafjes van de tegenstander die op dat moment al gelegd waren. Dit kan een invloed hebben op andere eilanden, waar eventueel ook één of meerdere Kahuna-stenen weer naar hun eigenaar moeten terugkeren, wegens het teloorgaan van een meerderheid aan verbindingen!
Eens een Kahuna-steen op het eiland ligt, kan elkeen uiteraard opnieuw eigen staafjes aanleggen en die van zijn tegenstander wegnemen, zodat weer nieuwe machtsverhoudingen tot stand komen.
Zo gaat het spel verder totdat de kaartenstapel driemaal is opgebruikt. Wie na drie tellingen de meeste punten heeft vergaard, is de machtigste Medicijnman van Kahuna.

Kahuna is een strategisch bordspel voor twee spelers, dat in principe op een halfuurtje is gespeeld. Ervaren en aan elkaar gewaagde spelers kunnen de speeltijd wat doen uitlopen. Het spel is leuk, enigzins voorspelbaar (mits je onthoudt welke kaarten de tegenstander neemt, tenminste áls deze een openliggende kaart uitkiest) doch eveneens een tikje onvoorspelbaar door de onderlinge verbondenheid van de eilanden en het broze evenwicht dat door een slimme aanval geheel kan worden ontwricht. Het spel is dan ook een wisselwerking van opbouwen en aanvallen, waarbij goed moet worden gepland wat je deze en de volgende beurt(en) gaat proberen.
Een spel dat je gerust in huis kan halen om met je partner (dan wel spelpartner) te spelen.
Overig spelmateriaal:
© Sven Talboom - 21.03.2010