Dit laserspel is een strategisch en uniek bordspel voor twee spelers.
Het speelbord is 10 vierkante vakjes breed en 8 vakjes lang. In de rechterhoek van het speelbord kan elke speler
vanaf zijn kant een laserstraal afvuren.
Deze geavanceerde laserstraal stelt het symbool Khet voor: een lantaarn waaruit een vlam komt. In het het Oude
Egypte stak de heersende farao immers vuren aan die symbool stonden voor zijn allesoverheersende koningschap over zijn vijanden.
Ook in dit spel wordt getracht zijn tegenstander te verslaan en het allesoverheersende koningschap te claimen.
Op het speelbord komen speelstukken te staan. De plaats waar deze speelstukken bij aanvang van het spel staan,
hangt af van de gekozen opstelling (cf. handleiding). Ervaren spelers kunnen mogelijk zelf een eigen startopstelling ontwerpen.
Er zijn vier soorten speelstukken in het spel: iedere speler heeft een farao, twee obelisken, twee djeds en een aantal piramiden in
zijn kleur (rood of zilver).
Als je aan de beurt bent, mag je één van je eigen speelstukken één vak verzetten (horizontaal, verticaal of diagonaal) dan wel dit speelstuk 90 graden draaien.
Het is verboden een speelstuk te verplaatsen én 90 graden te draaien. Er moet dus steeds een keuze worden gemaakt. Bovendien zijn er bepaalde vakken die enkel
door een bepaalde speler mogen worden betreden en die verboden terrein zijn voor de andere speler.
Het draaien van een speelstuk is belangrijk omdat zowel de djeds als de obelisken spiegels hebben die de richting van een afgevuurde laserstraal bepalen.
Een djed is een platte rechthoek met een spiegel aan weerszijden, waardoor een laserstraal steeds 90 graden wordt weerkaatst. Een piramide is een speelstuk met drie vlakken,
waarvan één kant een spiegel heeft en de twee andere zijden geen spiegel hebben. Dit speelstuk kan dus worden geraakt aan de twee kanten die geen spiegel hebben.
Een farao is een platte rechthoek zonder spiegels, een obelisk een speelstuk met vier vlakken zonder spiegels.
Elke beurt wordt afgerond door de eigen laserstraal éénmaal af te vuren.
Zoals gezegd, bepalen de spiegels het pad van de laserstraal: zij weerkaatsen de laserstraal telkens in een hoek van 90 graden. Ofwel raakt je laserstraal uiteindelijk de zijkant van het speelbord, ofwel raakt deze een speelstuk.
Wordt een speelstuk (zelfs al is jouw eigen speelstuk!) geraakt door de laserstraal, dan verdwijnt het stuk meteen van het speelbord.
De speelstukken met spiegels kunnen uiteraard enkel worden getroffen aan het vlak waar zich geen spiegel bevindt.
Zo is het evident dat een djed nooit uit het spel kan verdwijnen, nu dit platte speelstuk langs weerszijden een spiegel heeft.
Ten slotte gelden nog een aantal regels voor zowel de djed als de obelisk: een eigen djed kan je van plaats ruilen met een aangrenzende piramide of obelisk (van jezelf
of van jouw tegenstander), een obelisk kan op een andere obelisk van dezelfde kleur springen (waarna deze samen voortbewegen).
Het ultieme doel van het spel is dat de farao van je tegenstander door een laserstraal wordt geraakt: zo win je het spel!
Khet is een strategisch en abstract bordspel voor twee personen dat enigzins lijkt op schaak. Vandaar wordt het soms
ook "laserschaak" genoemd. Spelers die dergelijke abstracte bordspellen met weinig uitleg weten te pruimen, moeten dit spel zeker eens een keer
uittesten. Bovendien heeft het ook enige educatieve waarde voor kinderen, namelijk over de werking van een lichtstraal.
Volledigheidshalve: batterijen worden met het spel geleverd.
|
Overig spelmateriaal:
|
|
|