1430: er is onrust in het Heilige Roomse Rijk. Zes welvarende steden
rondom Lausitz hebben zich verenigd in een "zesstedenbond" om hun gezamenlijke belangen te verdedigen.
De spelers zijn belastingontvangers die elk jaar naar één van deze zes steden reizen. Daar verzamelen zij handelswaren, paarden (om hun verzamelde goederen naar de pakhuizen te vervoeren)
en trachten zij eveneens politieke en militaire steun te verwerven.
De uiteindelijke bedoeling van elke speler is om zoveel mogelijk invloed te laten gelden aan het hof van koning Sigismund, in de hoop
ooit zelf koning te kunnen worden.
Het spel verloopt over 6 ronden, waarbij elke ronde 1 jaar voorstelt. Iedere ronde worden een aantal steden aangevallen door de Hussieten: deze
steden kunnen die ronde dan ook niet worden bezocht door de spelers. Het aantal niet-aangevallen steden is steeds gelijk aan het aantal spelers: voor iedere speler is dus precies één stad voorzien!
Vervolgens kiest iedere speler een stad waar hij/zij naartoe reist. Indien daar reeds een andere speler aanwezig is, zal via het uitbrengen en
het (wederzijds) verhogen van een bod (namelijk: inzetten van een aantal wachterkaarten) dienen te worden uitgemaakt welke speler er (voorlopig) mag blijven. De speler die het pleit gewonnen heeft, betaalt
het geboden aantal wachterkaarten aan de speler die moet vertrekken: deze zal deze wachterkaarten gebruiken om naar een andere stad te reizen (jaja, ook reizen kost geld!): ofwel eindigt de speler in een
vrije stad (waar nog geen enkele speler staat), ofwel eindigt hij in een stad waar reeds een andere speler staat (zodat weer een nieuwe bieding in voege gaat). Zo gaat dit
reizen en bieden verder totdat iedere speler één eigen stad heeft.
In een volgende fase worden belastingen opgehaald: handelswaren, paarden, politieke kaarten en wachters. Hiertoe draait elke speler de belastingtegel op de stad zoals hij wil: omdat op elke belastingtegel
slechts enkele pijlen staan (2, 3, 4 of 5 naargelang de tegel), zal je als belastingontvanger moeten beslissen wat je invordert.
Degene met de snelste paarden (en bij gelijkstand: het hoogste stadnummer) zal ten slotte als eerste de pakhuizen bereiken om handelswaren af te leveren. Hij mag dan ook kiezen in welk pakhuis (en op welk niveau ervan) hij goederen zal doen stockeren: in het koninklijke pakhuis of in het burgerpakhuis.
Eerst stockeert hij zelf alle goederen die hij kan leveren in de betrokken rij, verder moeten alle spelers die volgen de rij met hun goederen aanvullen indien zij kunnen.
Niet alleen de goederen leveren zelf het aantal afgebeelde punten op per geleverd goed, ook kan bovendien een bonus worden verdiend indien jouw rij (niveau) volledig met goederen werd gevuld: in het koninklijke pakhuis
krijgt de speler die de rij gekozen heeft, onmiddellijk een aantal overwinningspunten, in het burgerpakhuis kan hij een politieke kaart nemen, die van belang is om
op het einde van het spel een fameuze bonus aan overwinningspunten op te strijken.
Het voormelde spelverloop vindt elk van de 6 ronden plaats, waarna de eindwaardering volgt. Elke ronde wordt trouwens gestart met een 'propere lei' (behalve de handkaarten en je plaats op het speelbord), nu alle
niet-afgeleverde goederen van de spelers terug in de algemene voorraad worden gelegd.
League of Six is een strategisch bordspel, waarbij elke keuze die je maakt van groot belang kan zijn om het spel te winnen (of te verliezen): zelfs één politieke kaart te weinig,
kan ervoor zorgen dat je een lagere bonus ontvangt voor jouw politieke invloed en het spel nét niet wint. Eens je het spelprincipe onder de knie hebt (de 6 speelfases per ronde staan in het midden van het spelbord
trouwens met symbolen afgebeeld), is het een vrij toegankelijk bordspel dat voor het nodige speelplezier kan zorgen.
|
Overig spelmateriaal:
|
|
|