In dit luchtige bordspel kruipt iedere speler in de rol van een maffia-bookmaker.
Het strijdtoneel van deze bookmakers, is een hordenrace van 6 lemmings (rood, blauw, groen, paars, roos en grijs)
die zo snel mogelijk het einddoel trachten te bereiken: een duik in het frisse water!
Elke speler begint zijn/haar beurt met het werpen van 2 dezelfde dobbelstenen, waarop telkens de 6 verschillende lemmings afgebeeld zijn.
Afhankelijk van de worp, zijn er 4 mogelijke situaties:
1) bij de worp is tweemaal de afbeelding van eenzelfde lemming zichtbaar: je dient deze lemming vooruit te bewegen,
2) bij de worp zijn twee verschillende lemmings te zien, die beiden nog in het spel zijn: je mag kiezen welke lemming (van de 2) je vooruit beweegt,
3) bij de worp zijn twee verschillende lemmings te zien, waarvan er reeds 1 uitgeschakeld is: je moet de lemming vooruit bewegen die niet uitgeschakeld werd,
4) bij de worp zijn twee dezelfde/verschillende lemmings aanwezig, die allen uitgeschakeld zijn: je moet de laatste lemming in de race vooruitbewegen.
Het slangvormig parcours is opgebouwd in 15 stukken van telkens 3 vakjes. De vakjes zijn gescheiden door een horde.
Als je een lemming vooruit beweegt, komt dit erop neer dat je deze over 1 horde laat springen tot in het volgende stuk parcours.
Je mag dan kiezen op welke van de 3 vakjes je de lemming doet belanden, doch het vakje mag echter nog niet bezet zijn door een andere lemming.
Zijn alle vakjes van een bepaald stuk parcours bezet, dan moet je de lemming 1 vak verder laten springen (alwaar er wel nog minstens 1 vrij vak zal zijn).
Er zijn 6 soorten vakjes waarop een lemming kan belanden:
een neutraal wit vakje waar niets gebeurt, een vakje met een betonmolen (waar een lemming een betonblok ontvangt), een vakje met een drilboor (waar een
lemming 1 betonblok aan zijn voeten mag verwijderen), een vakje waar indien gewenst een opdrachtkaart mag worden weggelegd (maffiabaas) of een vakje waar je een gokje kan wagen over
het eindresultaat van de race (wedkantoor). Ten slotte is er nog de vluchtwagen, waarna je 1-6 vakjes verder mag gaan (bepaald door een gewone dobbelsteen): beland je op een vakje
dat reeds bezet is, ga je helaas niet vooruit maar krijg je een betonblok "cadeau" ;-)
Elke lemming kan hooguit 2 betonblokken aan zijn voeten hebben: krijgt hij een derde betonblok, is deze lemming uit de race.
Bij aanvang van het spel krijgt iedere speler voorts 3 (geheime) opdrachtkaarten die iets zeggen over een mogelijk wedstrijdresultaat: bijvoorbeeld 'roze finisht voor groen' of
'ten minste 3 lemmings worden uitgeschakeld'.
Heb je bij het einde van het spel de ontvangen opdrachten kunnen vervullen, krijg je zoveel punten als op de betrokken opdrachtkaart staat aangegeven.
Voor elke niet-vervulde opdracht krijg je 2 negatieve punten. Opdrachten die je niet (meer) kan vervullen, dienen dus tijdig te worden weggelegd bij de maffiabaas (dit kan telkens als een lemmingfiguur op dergelijk vakje wordt geplaatst,
ongeacht welke speler deze lemming aldaar geplaatst heeft).
Ten slotte is er een tweede grote mogelijkheid om punten te verwerven in dit spel en dat zijn de 6 wedkaarten per speler (je hebt als speler van elke kleur lemming 1 kaart): elke keer als een speler op een vakje van een wedkantoor
komt, mag je verdekt een lemmingkaart neerleggen. Bedoeling van het spel is om eerst de lemmings weg te leggen die volgens jou de race zeker NIET gaan winnen.
Uiteindelijk krijg je enkel punten voor de winnende wedkaart: heb je bijvoorbeeld gegokt dat de blauwe lemming zou winnen en heb je deze als vijfde (en dus principieel voorlaatste) kaart
neergelegd, ontvang je 5 punten. Heb je de winnende wedkaart nog in je handen op het einde van het spel, heb je uiteraard geen punten voor het wedden.
Doorheen het spel zal iedere speler bepaalde lemmings vooruit willen bewegen en andere lemmings willen uitschakelen. Dit alles in
functie van de ontvangen opdrachtkaarten en de eigen gespeelde (of nog te spelen) wedkaarten.
Van zodra 1 lemming na het laatste stuk parcours in het water kan springen (of er nog maar 1 lemming in de race overblijft), is het spel ten einde.
Winnaar is de speler die het meeste punten heeft vergaard met zijn opdrachtkaarten en wedkaarten.
Dit familiespel is mij persoonlijk goed bevallen. Omdat je niet zelf met een kleur speelt, is listigheid troef. Trachten om jouw opdrachten te vervullen
(hetgeen m.i. wel een zekere geluksfactor inhoudt bij het toebedelen ervan) is jouw eerste zorg. Echter loopt de race niet altijd zoals je wil en
is het quasi zeker dat vreemde wendingen plaatsvinden bij het racen. Het wedden is daarom niet eenvoudig. In principe heb je veel mogelijkheden
om wedkaarten neer te leggen omdat - ongeacht welke speler een lemmingfiguur op een wedkantoor plaatst - ALLE spelers tezelfdertijd verdekt een wedkaart mogen
neerleggen. Het is dan ook afwegen wanneer je welke lemming aflegt. Afhankelijk van de wedkaarten die je reeds hebt afgelegd of nog op handen hebt,
zal je mogelijk weleens je eigen koersstrategie (willen) wijzigen.
Lemming Maffia is een spel dat heel snel gespeeld is en m.i. prima als tussendoortje of afsluiter van een spelavond.
Uit de score van FORUM-Federatie kan je afleiden dat er duidelijk een grote tweespalt is bij de clubspelers: de enen vinden het spel maar niets,
de anderen vinden het spel best amusant.
Aan jou om uit te maken tot welke groep jij behoort ;-)
Het spel is in elk geval niet duur, terwijl er toch originele figuurtjes in de speeldoos zitten... (al hadden de kleuren ervan toch wel wat duidelijker mogen zijn).
|
Overig spelmateriaal:
|
|
|