Een knal, een schreeuw! Tot tweemaal toe! Er zijn twee moorden gepleegd in hotel Arosa!
Alle sporen leiden naar de aanwezige hotelgasten, maar wie is de moordenaar?
Het speelbord (in de ruime zin van het woord) betreft een hotel, bestaande uit 7 verdiepingen (8 opeengestapelde kartonnen vormen).
De kartonnen vormen zonder bodem hebben elk een gat bovenaan.
Als de vormen op elkaar worden gestapeld en een blokje zou loodrecht naar beneden vallen, valt het dus op de speltafel.
Bij aanvang van het spel worden 2 rode blokjes (de zogenaamde lijken) in de toren geworpen.
Je zal moeten proberen te horen tot welke verdieping de rode blokjes gevallen zijn.
Bovendien werpt elke speler 2 eigen blokjes (in de eigen kleur) in de toren. Dit zijn aanwijzigingen dat jij als speler de moordenaar zou kunnen zijn.
Het spel zelf bestaat uit 2 delen: eerst zoeken de spelers de 2 lijken, vervolgens zoeken de spelers de ware moordenaar.
Deel 1: het zoeken van de 2 lijken.
De startspeler (die het laatst een hotel bezocht heeft), duidt de verdieping aan waarop hij/zij denkt een lijk te vinden.
Vervolgens wordt de hoteltoren in zijn geheel vanaf die verdieping omhoog getild en wordt gekeken welke blokjes aldaar liggen.
Ligt er een rood blokje, dan komt dit te leggen op het zijbord, waarop de verdiepingen afgebeeld zijn. Alle overige blokjes (voorzover
aanwezig) worden dan opnieuw bovenaan in de toren geworpen.
Ligt er geen rood blokje, dan werd een valse clue gegeven. De speler is verdacht. Hij/zij moet alle aanwezige blokjes weer bovenaan
de hoteltoren ingooien; bovendien gooit hij/zij nog bijkomend een eigen blokje in het hotel. Er zit dus één blokje meer in van de eigen kleur.
Zo spelen de spelers om beurten, totdat de 2 lijken gevonden zijn en op het zijbord geplaatst zijn.
Deel 2: het zoeken van de ware moordenaar.
Er zijn blokjes van alle spelers voorhanden in het hotel.
De verdieping(en) waarop de lijken zijn aangetroffen, zijn erg verdachte gebieden. Alle aanwijzingen (blokjes van de diverse spelers) die op deze
verdieping zullen terechtkomen, leveren 3 negatieve punten per blokje op. Blokjes die op aangrenzende verdiepingen belanden, zijn 2 negatieve punten waard en alle overige blokjes op het zijbord leveren
tenslotte 1 negatief punt per blokje op.
Hoe komen de blokjes van de spelers nu op het zijbord terecht?
Als een speler aan de beurt is, kan hij 1 of meer spelers beschuldigen van de moord.
Bijvoorbeeld: ik geloof dat de gele en de zwarte speler 1 of meer blokjes op de vijfde verdieping hebben liggen.
Dan wordt de hoteltoren vanaf de vijfde verdieping opgetild, zodat (enkel) de blokjes op de vijfde verdieping zichtbaar worden.
Voor elk blokje dat van geel of zwart aangetroffen wordt, plaatsen de gele en de zwarte speler respectievelijk zoveel blokjes uit hun eigen voorraad blokjes
op verdieping 5 van het zijbord (het zogenaamde onderzoeksspoor).
Het kan echter voorvallen dat er geen gele of geen zwarte blokjes op de aangeduide verdieping liggen (of zelfs beide kleuren niet). Voor elke kleur die werd genoemd
en die niet aanwezig is op de betrokken verdieping, moet de speler die de beschuldiging uitte 1 bijkomend blokje van de eigen kleur bijkomend in de toren werpen.
Ook alle blokjes die op de betrokken verdieping lagen, gaan weer de hoteltoren in.
Van zodra een speler 1 of meer eigen blokjes op het zijbord heeft liggen, kan hij in plaats van 1 of meer spelers te beschuldigen, zichzelf ook trachten vrij te pleiten.
Als een speler bijvoorbeeld een eigen blokje heeft liggen op verdieping 4 van het zijbord, dan kan hij zeggen dat de eigen kleur aanwezig is op verdieping 4 van de hoteltoren.
Blijkt deze bewering na het optillen juist te zijn, dan mag deze speler zoveel eigen blokjes van (verdieping 4 op) het zijbord wegnemen als er blokjes van de eigen kleur op de betrokken verdieping werden geopenbaard.
Zo gaat elke speler ofwel andere spelers beschuldigen en/of zichzelf van schuldaantijgingen trachten te zuiveren.
Het zijbord zal geleidelijk aan worden gevuld met blokjes van allerhande kleuren.
Van zodra 1 speler minstens 10 blokjes heeft liggen op het zijbord OF de voorraad eigen blokjes van een speler is uitgeput, is het spel afgelopen.
Dan worden de punten geteld zoals hiervoor uiteengezet (1, 2 of 3 negatieve punten per blokje, telkens rekening houdende met de locatie van het blokje).
Degene met de meeste negatieve punten, is de moordenaar. De speler met de minste negatieve punten, is de minst verdachte speler en wordt tot hoofdcommissaris gepromoveerd.
Mord im Arosa is m.i. een leuk, origineel spel. Het is bijzonder merkwaardig hoe moeilijk het is om in te schatten tot welke verdieping een blokje precies valt.
Je kan wel horen of een blokje hoger of lager in de hoteltoren gevallen is, maar je kan gemakkelijk een verdieping ernaast zitten bij je verdachtmaking(en).
Bedoeling is om dus niet enkel de laatst in de hoteltoren geworpen blokjes te viseren, maar ook te onthouden welke blokjes voordien hoog of laag gevallen zijn.
Het spel speelt verrassend vlot (zelfs met 6 spelers): hiermee bedoel ik dat het spel zeker niet de aangeduide speelduur van 30-45 minuten overtreft. Hetgeen
het spel uitermate geschikt maakt als afsluiter van een spelavond.
Wat mij (en nog een hoop spelers van FORUM-Federatie vzw) betreft: een prima familiespel, met een origineel concept en
met voldoende taktiek, doch zonder dat je hersenen teveel op de proef worden gesteld ;-)
|
Spelmateriaal:
|
|
|