Set van 9 dezelfde kaarten:
|
PIT
|
|
Uitgever:
|
Repos Production |
Jaartal:
|
2008 |
Aantal spelers: |
3-8 |
Aangegeven spelduur:
|
30 min |
Aangegeven leeftijd:
|
vanaf 7 jaar |
Spelauteur:
|
Edgar Cayce |
FORUM-beoordeling:
|
5,8 / 10 (22 spelers) |
Internet-beoordeling:
|
7,1 / 10 (7 websites) |
Bezoekers-beoordeling:
|
nog niet van toepassing |
Globale beoordeling: |
61 % |
|
|
Dit kaartspel uit de oude doos vergt enige snelheid van (re)ageren.
Bedoeling van het spel is om elke ronde opnieuw als eerste een set van 9 identieke kaarten te verzamelen en als eerste de kaap van 210 punten te bereiken (om het spel te winnen).
De kaarten worden bij aanvang van het spel verdeeld onder de deelnemende spelers. In het spel zijn er kaartensets van waarde 50, 55, 60, 65, 75, 80, 85 en 100.
Dankzij Spiel (in Essen, Duitsland) heeft onze spellenclub ook een (gratis) setje kaarten met waarde 70 in handen gekregen.
Het aantal benodigde sets per spel is gelijk aan het aantal spelers.
Na het startsignaal roepen de spelers allen tegelijkertijd hoeveel kaarten zij willen ruilen.
Er mogen enkele kaarten worden geruild, dan wel kaarten per set van 2, 3 of 4 identieke kaarten. De kaarten die je wil ruilen mag je niet kenbaar maken, enkel het aantal kaarten dat je wil omruilen met een andere speler.
In het basisspel zal je dus tijdens een speelronde 'één, één, één' horen roepen, of 'twee' of 'drie - drie', dan wel 1x of meerdere malen 4.
Roep je bijvoorbeeld 'twee-twee-twee'! En een andere speler wil zelf ook een set van 2 dezelfde kaarten ruilen, dan mogen beide spelers deze setjes kaarten ruilen.
Zo wordt er verder geroepen en geruild, totdat één speler een set van 9 identieke kaarten verzameld heeft. Deze speler luidt de bel en ontvangt 1x het cijfer dat op zijn set kaarten staat als punten, bijvoorbeeld: een set van '60' levert 60 punten op.
Dan begint een volgende ronde, totdat 210 punten zijn gehaald. Je kan uiteraard ook afspreken om voor minder punten te spelen (want 210 punten kan wel even duren) of een vooraf afgesproken aantal rondes te spelen.
De amusementswaarde is groter als je elke ronde bovendien een variant speelt: zo kan je bijvoorbeeld de cijfers 1 tot en met 4 vervangen door dierengeluiden of
door de slogan hip (1), hip-hip (2), hip-hip-hip (3) en hoera! (4 kaarten), door een aantal knorren, door namen, en ga zo maar door met zelf varianten uit te vinden...
Een bijzondere ronde is ook de stille ronde, waarin niemand iets mag roepen, maar enkel je vingers worden gebruikt om een kaartenruil voor te stellen.
Dit kaartspel is uiteraard niet gemaakt voor de zware strategen onder ons, maar is een spelletje waar het verstand even op minimaal niveau mag worden gebracht.
Persoonlijk loop ik niet warm van dergelijke (al te) eenvoudige spellen, maar smaken verschillen gelukkig ;-)
Kortom: een kaartspelletje dat misschien wel op tafel komt bij gezinnen met kinderen en/of op momenten dat een kleiner spel wordt gezocht om een spelavond af te sluiten.
|
Spelmateriaal:
|
|
|