Het bordspel Ra is een veilingspel dat zich afspeelt in het Oude Egypte.
Het spel wordt gespeeld in drie epochen (tijdperken), waarin de spelers telkens zoveel mogelijk roem trachten te vergaren
die wordt vereeuwigd in roempanelen (kleitabletten, lees: overwinningspunten).
Overwinningspunten worden vergaard door succesvol op fiches te bieden. Deze fiches zijn afbeeldingen van de zonnegod "Ra", goden, farao's, (overstromingen van) de Nijl,
beschavingen, monumenten en goudstukken. Bovendien zijn er ook fiches die jouw dynastie schade toebrengen (zogenaamde rampfiches), zoals sterfgevallen (van farao's), droogtes (van de Nijl),
oproer (in een beschaving) en aardbevingen (die monumenten vernielen).
Afhankelijk van het aantal spelers, krijgt iedere speler een aantal zonnen (3 of 4). Op deze zonnen zijn getallen afgebeeld. De laagste waarde "1" komt in het midden van het speelbord te liggen.
Als een speler aan de beurt is, heeft hij 3 spelopties:
hij kan een fiche trekken en deze op het speelbord leggen,
hij kan de zonnegod "Ra" aanroepen waardoor een (verplichte) veiling tot stand komt
(met bied-/koopplicht voor de aanroeper indien geen enkele andere speler biedt)
of hij kan een voordien bemachtigde godenfiche inzetten om hiervoor een fiche van het speelbord te nemen
(dit kan uiteraard enkel en alleen als op dat moment geen veiling aan de gang is).
De getrokken fiches worden na elkaar in een rij op het speelbord aangelegd totdat een "Ra"-fiche getrokken wordt (waardoor automatische een veiling start zonder bied- of koopplicht),
een speler "Ra" roept of totdat de rij volledig met 8 fiches is gevuld.
Bij een biedronde begint steeds de speler die links van de speler zit die "Ra" heeft geroepen of een "Ra"-fiche heeft getrokken.
Hierbij komt elke speler eenmaal aan de beurt: ofwel brengt hij een bod uit (dat minstens hoger moet zijn dan een voorgaand bod) ofwel past hij.
De speler die het hoogste bod heeft uitgebracht, wint alle fiches die zich in de rij fiches bevinden (zowel de goede fiches als de rampfiches: deze laatste doen twee goede fiches teniet).
De hoogst biedende krijgt de zon die reeds in het midden lag (die hij verdekt opzij legt om in de volgende epoch te gebruiken) en legt vervolgens de zon waarmee hij het hoogste bod heeft behaald in het midden.
Omdat iedere speler in elke epoch slechts 3-, 4 of 5-maal aan de beurt komt (afhankelijk van het spelersaantal), is het belangrijk zijn zonnen op het juiste ogenblik
in te zetten voor de meest interessante reeks fiches.
Bovendien zijn er bepaalde fiches die slechts waarde hebben gedurende één epoch, terwijl andere fiches jouw eigendom blijven tot het einde van het spel.
Als je weet dat de waarde van monumentenfiches enkel op het einde van de derde epoch wordt berekend en de hoogte van de laatst verzamelde zonnen eveneens de eindscore bepaalt,
dan kan de laatste sprint naar de eindmeet soms nog een verrassende winnaar opleveren.
Ra is een veiling-bordspel met veel mogelijkheden waarbij een goede timing alsook een beetje geluk bepalend zijn.
Hoe meer je het speelt, hoe meer je het ongetwijfeld zal weten te appreciëren...
|
Overig spelmateriaal:
|
|
|