Speelbord:

Red November
A frantic game of survival on a gnomish submarine
Uitgever: Silver Line / Fantasy Flight Games
Jaartal: 2008
Aantal spelers: 3-8 (op de doos wordt vermeld: vanaf 2 spelers?)
Aangegeven spelduur: 1-2 uren
Aangegeven leeftijd: vanaf 12 jaar
Spelauteurs: Bruno Faidutti & Jef Gontier
FORUM-beoordeling: 7,7 / 10 (10 spelers)
Internet-beoordeling: 6,8 / 10 (5 websites)
Bezoekers-beoordeling: nog niet van toepassing
Globale beoordeling: 74 %
Te koop bij Adriaensen Speciaalzaak Gezelschapsspellen: Revised Edition € 23,60 (winkelprijs) € 21,20 (jaarledenprijs)
Spelregels:
Spelmateriaal: enigzins taalafhankelijk wegens de tekst op de gebeurteniskaarten
Roter November (Heidelberger Spieleverlag)
Novembre rouge (Edge Entertainment)
Op de duikboot "Red November" heerst er grote paniek. Een aantal gnomen die de experimentele onderzeëer besturen, zien de boot langzaam aan naar de haaien gaan.
Water stroomt binnen, op andere plaatsen breekt er brand uit, deuren geraken geblokkeerd, de gnomen krijgen last van de druk, de temperatuur en het gebrek aan zuurstof. En alsof het nog niet erg genoeg is, geraakt het duikbootsysteem zo in de war dat er zelfs ongewild raketten worden afgeschoten en de Kraken, een mythisch zeemonster de duikboot bedreigt.
In dit coöperatieve bordspel trachten de spelers samen de problemen aan te pakken en ervoor te zorgen dat de duikboot nog 60 minuten in ere kan worden gehouden, want hulp is onderweg... (bij 6, 7 of 8 spelers is het aantal minuten trouwens iets korter).
Bij aanvang van het spel dobbelen alle spelers en plaatsen hun eigen gnoom in de ruimte die de dobbelsteen bepaalt.
Nadien zullen de spelers telkens een aantal zelf te bepalen minuten mogen spenderen om doorheen de onderzeëer te bewegen en 1 actie uit te voeren.
Vervolgens is opnieuw de speler aan de beurt die achteraan staat (en dus op dat moment het minste tijd gespendeerd heeft). Bij een gelijkstand qua tijd, begint de speler die bovenaan ligt (en dus laatst is toegekomen).
Het bewegen kost tijd als volgt: 1 minuut voor elke deur die je opent en 1 minuut extra als je een kamer met laag water binnengaat.
Een kamer die vol met water staat kan nooit betreden worden. Wel kan een deur worden geopend waardoor het hoge water wegvloeit in een kamer zonder water, zodat beide kamers hierna met laag water zijn gevuld.
Echter, een kamer met hoog water kan geen water meer kwijt in een kamer met laag water: in dat geval blijft de situatie ongewijzigd.
Een kamer die in lichterlaaie staat, kan slechts in twee gevallen betreden worden: ofwel met een brandblusser, ofwel nadat je een grog gedronken hebt. Hoe meer grog je drinkt (jezelf moed indrinkt), hoe groter evenwel de kans dat je flauw valt: een gnoom die is flauwgevallen, zal 10 minuten buiten bewustzijn zijn (en dus 10 minuten vooruitgaan op het tijdspoor) totdat de betrokken gnoom weer aan de beurt is. Als er inmiddels in die kamer brand uitbreekt of als ze vol loopt met hoog water, dan is de laatste adem van de betrokken gnoom uitgeblazen (en wordt hij uit het spel genomen - al kan je in een variant de gnoom opnieuw in het spel laten komen, zonder voorwerpen).
De acties waaruit een gnoom kan kiezen, elke keer als hij aan de beurt is, zijn velerlei:
het blussen van een brand, het wegpompen van laag water, het deblokkeren van een geklemde deur, de motor, zuurstofpompen of reactor herstellen, een raketlancering stoppen, de Kraken doden, voorwerpfiches of de nodige grogs bijtrekken dan wel ruilen met een medespeler in eenzelfde kamer.
Bij elke actie kan je zoveel fiches gebruiken (inzetten) als je zelf wil, zodat de kans op slagen van je actie groter wordt.
Concreet komt het erop neer dat je vooraf moet inschatten hoeveel tijd je nodig zal hebben om de betrokken actie uit te voeren. Elke herstelopdracht zal principieel op maximum 10 minuten kunnen worden gefikst. Als je voorwerpfiches inzet of je drinkt een grog, zal je efficiënter en dus sneller werken.
Als je bijvoorbeeld een geklemde deur wil vrijmaken, dan kan je gokken dat je hiervoor 5 minuten nodig hebt. Vervolgens gooi je met een dobbelsteen (waarden 1 t/m 10), die de werkelijke tijd zal vermelden die je in feite nodig had om de opdracht met succes te volbrengen. Gooi je bijvoorbeeld een 7 bij het vrijmaken van een deur nadat je had gegokt om de actie te klaren in 5 minuten, dan heb je te weinig tijd gespendeerd aan de actie en is ze dus mislukt. De deur is niet gedeblokkeerd en de gnoom zal 5 minuten verder op het tijdspoor gaan. Had je bijvoorbeeld een koevoet gebruikt bij voormelde actie, dan heb je een tijdbonus van +3. Samen met de gok van 5, zou je dus als het ware 8 minuten hebben gespendeerd aan je actie en zou ze wel zijn gelukt want 7 < 8 (5+3 tijdbonus). Ongeacht of je actie lukt of mislukt, je gnoom gaat het aantal ingezette minuten (dus zonder tijdbonus van voorwerpen en grogs) vooruit op het tijdspoor.
Elk rood sterretje op het tijdspoor dat je met je gnoom passeert (quasi altijd na 2 of 3 minuten) stelt een gebeurtenis voor. Dit is quasi altijd slecht, tenzij er niets gebeurt (en je even respijt krijgt).
Om de 10 minuten passeer je ook telkens een wit sterretje waardoor je gnoom een voorwerp vindt.
Als je duikboot zonder bemanning geraakt of een cruciaal probleem is noodlottig (druk-,hitte- of zuurstofprobleem op vakje 10 van de betrokken sporen) verlies je het spel. Ook als een cruciale gebeurtenis ("timed event") niet tijdig wordt opgelost (en enkel op te lossen door spelers die met hun pion deze "timed event" nog niet zijn gepasseerd), verliezen alle gnomen die zich niet in veiligheid hebben gebracht. Dit laatste betekent dat je ervoor kan kiezen om je duikflessen aan te binden, je medespelers in de steek te laten en eieren voor je geld te kiezen : van zodra jou nog minder dan 10 minuten resten, mag je ervoor kiezen om met 1 finale actie de duikboot te ontvluchten. Doch opgelet, houden de andere niet-vluchtende gnomen de onderzeëer intact tot de 60ste minuut, dan hebben jouw medespelers geen medelijden met jou als verrader en wordt je stante pede aan de machtige zee geofferd ... loontje komt om zijn boontje (of boontje komt om zijn loontje, zoals het spreekwoord bij onze Noorderburen gekend is).

Red November is een coöperatief bordspel dat een erg leuke sfeer oproept. Het mag gerust de strijd aangaan met andere toppers in dit genre, al dient te worden toegegeven dat het maar een pover speelbordje heeft (al heeft dit daarentegen wel als verrassend neveneffect dat je in feite nog meer in het thema kan opgaan: alle spelers zitten dicht bij elkaar en voelen zich bijna werkelijk opgesloten in de beperkte ruimte van een duikboot).
Het spel is op zich ook niet moeilijk, al zijn de spelregels gespijsd met enkele niet onbelangrijke details. Heb je twijfels over een bepaalde spelregel, kan je uiteraard steeds de FAQ op de website van Boardgamegeek erop nalezen.
Besluit: houd je van coöperatieve spellen, dan moet je dit spel zeker eens een kans geven! Afhankelijk van het aantal spelers, kan het spel langer duren dan 2 uren, maar je zal merken dat de tijd zo voorbij vliegt. Oei, weer een gebrek in de machinekamer gesignaleerd !
Overig spelmateriaal:
© Sven Talboom - 22.07.2010