In dit abstracte bordspel strijden een willekeurig aantal spelers met elkaar, om zo snel mogelijk de "beste" route te vinden die 1 robot kan afleggen om een specifiek doel op het speelbord te bereiken.
Het speelbord bestaat uit vier kleine speelborden (telkens 8x8 vierkantjes) die worden samengehouden met een spelonderdeel in een soort plexi.
Er zijn 17 verschillende symbolen verspreid op het samengestelde speelbord terug te vinden: 4 verschillende symbolen, telkens in de kleuren rood, geel, blauw en groen en ten slotte 1 symbool dat de voorgaande 4 kleuren met elkaar vermengt in een kleurrijke spiraal.
Verder worden er 4 robotten in de kleuren rood, geel, blauw en groen op willekeurige vakken van het speelbord gezet.
Van de 17 symbolen die op het speelbord afgebeeld zijn, zijn er ook evenveel fiches voorhanden. Deze 17 fiches worden verdekt gemengd en naast het speelbord gelegd.
Van zodra iedereen er klaar voor is, begint het spel. Een speler draait één van de 17 fiches om en legt deze op het centrale plexi-verbindingsstuk van het samengestelde speelbord.
Deze fiche geeft aan naarwaar de betrokken robot moet worden geloodst: is het een geel symbool, zal de gele robot op deze fiche moeten geraken, is het een blauw symbool, de blauwe robot, enzovoort.
Is het de kleurrijke spiraalfiche die getrokken wordt, dan mag iedere speler vrij kiezen welke robot hij naar deze fiche leidt.
Alle spelers zoeken tegelijkertijd naar de "beste" weg, of meer specifiek: de weg waarbij de minste stopbewegingen worden gemaakt door alle robotten.
Ik verklaar mij nader...
Een beweging van een robot geldt als één stap indien hij tegen een op het speelbord afgebeelde muur of een andere robot botst. Alle genomen stappen, ook die van de andere robotten, worden opgeteld, totdat
de betrokken robot zijn doel bereikt.
Degene die denkt dat hij de robot naar het aangeduide doel kan brengen, zegt luidop het aantal stappen dat hij hiervoor meent nodig te hebben. Dan draait hij de zandloper om, waarna de overige spelers elk ongeveer nog één minuutje de tijd hebben om een weg te vinden met minder stappen.
Tot dan toe heeft elke speler slechts denkbeeldig het aantal stappen verricht die hij maximaal denkt nodig te hebben. Van zodra de zandloper om is, mag de speler die de minste stappen heeft vooropgesteld,
de betrokken robot(s) in werkelijkheid voortbewegen, hierbij de stappen van elke gebruikte robot tellend. De actieve robot (in de kleur van de fiche) moet tijdens zijn weg minstens één "ricochet" maken, dit wil zeggen
een draai naar links en/of rechts.
Lukt het niet om het aangegeven doel te bereiken in (maximaal) het luidop verkondigde aantal stappen, dan mag de speler die als eerstvolgende het minste aantal stappen heeft geboden, zijn kans wagen.
Het is trouwens tijdens de zoek-/biedronde verboden een eigen bod opnieuw te verlagen qua aantal stappen(bijvoorbeeld: eerst 5 stappen zeggen en daarna 8 stappen zeggen).
Aan de achterzijde van elk van de 4 speelbordjes, zijn ten slotte nog muren afgebeeld in de kleur van de betrokken robots: als een robot dezelfde kleur heeft als deze muur, mag hij er doorheen gaan,
in het andere geval wordt de muur een zogenaamde kaatsende muur, die de robot 90° doet draaien, waarna de betrokken robot zijn reisroute in die afgebogen richting vervolgt.
Afhankelijk van het aantal spelers, dienen als eerste 5, respectievelijk 6 of 8 fiches te worden bemachtigd om het spel te winnen.
Ten slotte is er in het spel nog een zwarte robot als variant opgenomen.
Er zijn van die spellen die je eenmaal hebt gespeeld en meteen zelf aan je spelcollectie wil toevoegen: Ricochet Robots was voor mij zo'n spel :-)
Al geef ik grif toe dat dit een abstract en zelfs ruimtelijk spel is, waar uiteraard niet alle spelers zo van houden. Maar zelfs in dat geval, vind ik dat je dit spel beslist eens moet uitproberen! En bovendien: oefening baart kunst.
Wel hanteer ik zelf enkele bijkomende regels bij het spelen van dit spel, namelijk:
1) Als een robot en het betrokken doel zich op 1 lijn bevinden (zonder dat zij door een muur worden gescheiden), dan hanteer ik de regel dat niet alleen een ricochet moet worden gemaakt, maar het doel bovendien langs
een andere kant moet worden bereikt dan de richting die het doel met de betrokken robot verbindt (en waarbij - bijkomend - het doel tijdens de route NIET mag worden doorkruist).
2) Als een speler de route niet in het door hem genoemde aantal stappen kon volbrengen, dan mag hij niet meedoen aan de bied-/zoekronde van de volgende fiche (tenzij de fiche alsnog aan een andere speler werd toegekend, die het einddoel - desgevallend in meer stappen - heeft kunnen bereiken).
Een spel dat ik al veel heb gespeeld en dat ik ronduit prachtig vind (en ik ben niet de enige binnen de spellenclubs van FORUM-Federatie vzw). Zonder twijfel hebben de eenvoud(ige spelregels) van het spel en de korte doch intensieve speelduur hiermee wat te maken...
Een prima tussendoortje!
|
Overig spelmateriaal:
|
|
|