Shadows over Camelot is ongetwijfeld een trendsetter en nog steeds een topper in het genre van de coöperatieve bordspellen.
Koning Arthur, bijgestaan door zijn ridders van de ronde tafel en magiër Merlijn strijden samen om Camelot te beschermen tegen "het kwade".
Deze vijand wordt vertegenwoordigd door verschillende figuren, zoals Mordred (eigenlijk een zoon van Koning Arthur),
Morgan (Arthurs halfzuster en moeder van Mordred), Vivien, de Zwarte Ridder, de Picten en de Sasken.
Dit vijandelijke leger bedient zich bovendien van belegeringsmachines (katapulten), die zij geleidelijk aan voor Camelot stationeren.
In deze strijd tussen goed en kwaad, wordt er strijd geleverd op verschillende plaatsen. Bovendien beslissen een aantal queestes (zoals de zoektocht naar de Heilige Graal, het zwaard Excalibur en
Lancelots harnas) mee over winst en verlies.
Elke ridder heeft 4 levenspunten waarmee hij start. Als een ridder aan de beurt is, dient hij eerst een actie te volbrengen die de opmars van de vijand in beeld brengt.
Hiertoe plaatst hij ofwel een katapult rondom Camelot, trekt hij een zwarte actiekaart (die de vijand vooruit helpt) of offert hij een levenspunt op.
Nadien zal de ridder zich van zijn beste kant laten zien om de vijand te bestrijden. Ofwel verplaatst hij zich op het speelbord, werkt hij mee aan één van de queestes op het speelbord,
versterkt hij zich in Camelot (door het bijtrekken van witte kaarten) of bestrijdt hij de katapulten met gevechtskaarten. De witte kaarten die elke speler heeft, zijn van cruciaal belang
om een opdracht tot een goed einde te brengen. Immers dient hij bij bepaalde opdrachten of queestes reeds over de gepaste kaarten te beschikken (als de speler weggaat, verdwijnen de reeds gelegde kaarten met hem), in andere gevallen kan kostbare tijd verloren gaan indien beurten dienen te worden opgeofferd om zich naar Camelot te begeven om zich aldaar opnieuw te versterken met de juiste kaarten.
Als een ridder geen levenspunten meer heeft, ligt hij uit het spel. Gelukkig kan de Heilige Graal ervoor zorgen dat een ridder toch in het spel blijft, als de eigenaar ervan hem aan de stervende ridder toedient. Dit impliceert dus dat de ridders de intensieve zoektocht naar de Heilige Graal reeds tot een goed einde hebben gebracht.
Elke queeste zal doorheen het spel levenspunten kunnen opleveren of levenspunten kosten, extra kaarten aan succesvolle ridders geven en witte of zwarte zwaarden op de Ronde Tafel doen belanden.
Deze zwaarden zijn van cruciaal belang voor winst of verlies.
Indien er meer witte dan zwarte zwaarden op de Ronde Tafel liggen, dan winnen Koning Arthur en zijn bondgenoten.
Indien er echter zeven of meer zwarte zwaarden op de Ronde Tafel liggen, hebben de ridders verloren.
Andere manieren om te verliezen, zijn 12 katapulten die Camelot belegeren of alle ridders (behalve de verrader) die naar het Hemelenrijk zijn gegaan.
U leest het goed: 'een verrader' is mogelijk in ons midden. Beginners wordt aangeraden om deze verrader eventueel nog uit het spel te laten, maar het spreekt voor zich dat alles nog spannender en
moeilijker wordt met een verrader in het midden van Koning Arthurs gezelschap.
Deze verrader (iedere speler trekt bij aanvang van het spel verdekt zijn rol: loyaal of verrader) kan worden ontmaskerd: in dat geval speelt hij voortaan mee met de vijand.
Bij een verkeerde beschuldiging, wordt echter ook het Kwade geholpen. Een lastige keuze dus: iemand beschuldigen of niet?
Zoals je misschien ook zal ervaren, is Shadows over Camelot een sfeervol bordspel, waarbij het van belang is samen de juiste beslissingen te nemen en prioriteiten te stellen. De volgorde waarin de zwarte kaarten (van de vijand) komen, doen je trouwens vaak veranderen van taktiek.
De eerste keer dat het spel gespeeld wordt, kan de hoeveelheid spelregels (16 blz. spelregels + 16 blz. queestes) wel overweldigend zijn. Doch eens je het spel gespeeld hebt of iemand anders het spel beknopt aan jullie kan uitleggen,
zal je zien dat het spel best wel meevalt qua moeilijkheidsgraad. De leeftijdsaanduiding (10 jaar) is dan ook realistisch, op voorwaarde dat de speler op deze leeftijd ook al de engelse (of duitse of franse) taal verstaat.
Klim schrijlings op jullie paarden en aanvallen maar!
|
Overig spelmateriaal:
|
|
|