Speelbord:

TZAAR
pure strategy game
Uitgever: Smart
Jaartal: 2007
Aantal spelers: 2
Aangegeven spelduur: 15 min
Aangegeven leeftijd: vanaf 8 jaar
Spelauteur: Kris Burm
FORUM-beoordeling: 8,7 / 10 (9 spelers)
Internet-beoordeling: 8,5 / 10 (6 websites)
Bezoekers-beoordeling: nog niet van toepassing
Globale beoordeling: 86 %
Te koop bij Adriaensen Speciaalzaak Gezelschapsspellen:
€ 21,00 (winkelprijs) € 18,90 (jaarledenprijs)
Spelregels:
Spelmateriaal: volledig taalonafhankelijk


Dit bordspel voor twee personen is het laatste spel uit het GIPF-project, een reeks van 6 abstracte spellen voor 2 spelers.
Eén speler speelt met de witte stukken, de andere speler speelt met de zwarte stukken. Zoals in het spel schaak, opent "wit" met een zet.
In elke beurt (behalve de eerste), bestaat elke zet uit 2 stappen: met een eerste zet moet je een stuk van de tegenspeler slaan, met een tweede zet kan je vervolgens kiezen: ofwel nog een stuk van de tegenspeler slaan, ofwel een eigen stuk versterken door het hoger te maken (door het op elkaar stapelen van stukken).
Een boeiende keuze die je elke beurt zal moeten maken: ga je in de aanval of versterk je jezelf? De speler die begint, heeft slechts een beurt bestaande uit de eerste stap: een stuk van de tegenspeler slaan.
Op het speelbord begint elke speler met 30 stukken, in 3 soorten: 6 tzaars (herkenbaar aan de gekleurde stip én gekleurde rand), 9 tzarra's (herkenbaar aan de gekleurde stip, zonder gekleurde rand) en 15 Totts (zonder kleur, dus enkel volledig wit of zwart, naargelang de kleur die je speelt).
Deze 30 stukken staan op een volledig symmetrische wijze op het speelbord opgesteld. Het slaan van een stuk is heel eenvoudig: je verplaatst een eigen stuk (ongeacht de soort) naar een veld waar een stuk van je tegenspeler staat, waarbij je eigen speelstuk 1 rechte lijn dient te volgen (die niet door andere speelstukken bezet is): het stuk van de tegenspeler verdwijnt vervolgens van het speelbord.
De enige vereiste is dat je stuk minstens even sterk is als het speelstuk van de tegenstander. Minstens even sterk wil in dit spel zeggen: minstens even hoog.
In dit spel kan je in een tweede stap immers een eigen speelstuk versterken. Dit doe je door een eigen speelstuk (of stapel van eigen speelstukken) te verplaatsen op een ander eigen speelstuk (of stapel van eigen speelstukken). Ook hier geldt hetzelfde principe dat je slechts over één rechte lijn mag bewegen tot aan het andere speelstuk, en die lijn volledig vrij is (zonder speelstukken tussenin).
Besef wel dat je op die manier een eigen stuk doet verdwijnen door het stapelen. Anderzijds kan dergelijke stapel slechts verschalkt worden door een stapel die minstens even hoog is.
Je wint het spel als je er als eerste in slaagt om je tegenspeler klem te zetten, namelijk door ervoor te zorgen dat hij in zijn beurt bij zijn eerste stap niet in de mogelijkheid is om een speelstuk van jou te slaan. Een andere mogelijkheid om te winnen, is ervoor te zorgen dat je tegenspeler van één soort (Tzaar, Tzarra of Tott) geen speelstukken meer over heeft.

Of dit het beste spel is uit de reeks, zal door sommigen worden beaamd, door anderen dan weer tegengesproken. In ieder geval is het een héél goed spel.
Uitgelegd in 5 minuutjes, gespeeld in ongeveer 20 minuutjes.
Omdat je elke beurt verplicht moet slaan en je dus geen speelstukken naar vrije velden mag verplaatsen, wordt je gedwongen om een strategie te kiezen waardoor het spel erg vlot speelt. Je zal torentjes maken om zo bepaalde sterke(re) speelstukken te creëren, anderzijds zal je erover moeten waken dat geen enkel soort speelstuk van jou in gevaar komt (en verdwijnt) noch dat je in een positie wordt gemanoeuvreerd waardoor je geen stuk meer van de tegenspeler kan slaan.
Ongelooflijk prachtig hoe een kwartier zo snel en intensief voorbij kan gaan, zonder dat je het beseft. En dit allemaal gestoeld op een vrij toegankelijk concept.
Houd je van abstracte spellen, dan is dit spel een must-have voor je spellencollectie. Houd je er niet van, dan moet je beslist dit spel toch eens uitproberen, aangezien dit spel zonder twijfel tot de top der abstracte spellen behoort. Raakt het spel ook na 2 of 3 sessies je gevoelige snaar niet, dan kan je met gerust gemoed stellen dat je inderdaad niet van abstracte spellen houdt. In het andere geval, kan ik je ook aanraden om kennis te maken met andere spellen uit de reeks, zoals DVONN en YINSH bijvoorbeeld.
Een topper!

Overig spelmateriaal:
© Sven Talboom - 12.09.2010