Speelbord:

Timbuktu

Uitgever: Queen Games
Jaartal: 2005
Aantal spelers: 3-5
Aangegeven spelduur: 45-60 min
Aangegeven leeftijd: vanaf 10 jaar
Spelauteur: Dirk Henn
FORUM-beoordeling: 7,7 / 10 (25 spelers)
Internet-beoordeling: 7,1 / 10 (11 websites)
Bezoekers-beoordeling: nog niet van toepassing
Globale beoordeling: 75 %
Tombouctou te koop bij Adriaensen Speciaalzaak Gezelschapsspellen:
€ 30,20 (winkelprijs) € 27,20 (jaarledenprijs)
Spelregels: ( download )
Spelmateriaal: volledig taalonafhankelijk
Oorspronkelijk uitgegeven door db-Spiele in 1993.

In een nieuwere editie van dit spel zijn meertalige spelregels begrepen, waaronder het nederlands.

Ook gekend onder de naam 'Tombouctou'.

Timbuktu is een legendarische stad aan de rand van de Sahara-woestijn.
De spelers zijn handelaars die met hun karavanen naar deze stad trekken om er handelsgoederen af te leveren, bij voorkeur deze met de grootste handelswaarde.
In elke oase (afhankelijk van het aantal spelers: 3 tot 5) slaan dieven toe die het gemunt hebben op de waardevolle goederen.
Het is dus van essentieel belang dat jij als speler jouw kamelen met handelsgoederen op de juiste plaats in één van de 5 kamelenrijen laat rusten, zodat de goederen niet ten prooi vallen aan de dieven.
Hiertoe heeft elke speler informatie over één dievenbende die zal toeslaan: waar deze zal toeslaan en welke goederen deze zal meenemen.
Er zijn tijdens de reis ook enkele plaatsen waar de spelers meer informatie over de dievenbendes krijgen. Indien een speler zijn kameel op dergelijk vakje plaatst, krijgt iedereen informatie over een andere dievenbende. Per oase zijn er maar twee van deze vakjes, zodat elke speler per oase hoogstens informatie heeft over 3 van de 5 dievenbendes.
Per oase zal elke kamelenrij wel overvallen worden, maar slechts op twee plaatsen en de betrokken slachtoffers zullen slechts van twee bepaalde goederen worden beroofd.
Aangezien in het algemeen elke positie en elk gestolen goed maar twee keer voorkomt over de 5 kamelenrijen, kan je aan de hand van deductie bepaalde zaken achterhalen. Zo bijvoorbeeld dat bepaalde plaatsen en/of goederen in een rij toch veilig zijn, hoewel je op zich geen informatie over de betrokken dievenbende hebt ontvangen. Dit simpelweg omdat een bepaalde plaats of goed reeds tweemaal voorkomt conform de reeds ingewonnen informatie over andere rijen.
De bewegingsvrijheid van een kameel is echter niet onbeperkt: elke kameel heeft slechts de mogelijkheid om zich naar een volgende rij te begeven mits één van de twee op het speelbord aangeduide pijlen te volgen. Wil men deze pijlen niet volgen en dus naar een andere rij gaan, dan moet door de betrokken handelaar 1 handelsgoed worden afgegeven als vorm van betaling.
Leuk in dit spel is trouwens de onvoorspelbaarheid van de eindscore: elk handelsgoed is immers precies zoveel waard als er van dat soort handelsgoed onderweg door dievenbendes gestolen werd of door spelers (als betaling) weggegeven werd.

U heeft het al geraden na deze korte uiteenzetting over het spel. Timbuktu is een bordspel waarbij pen en papier ter hand moeten worden genomen om af en toe de ingewonnen informatie neer te schrijven. Timbuktu is met andere woorden een zuiver deductiespel.
Hou je ervan om zaken af te leiden (zoals ook bijvoorbeeld Cluedo een deductiespel is), dan is Timbuktu misschien wel iets voor jou. Veel denkplezier!
Overig spelmateriaal:
© Sven Talboom - 26.06.2009