Speelbord:

TransAmerica
Wie spoort 't snelst?
Uitgever: Winning Moves / Identity Games International
Jaartal: 2002
Aantal spelers: 2-6
Aangegeven spelduur: 30 minuten
Aangegeven leeftijd: vanaf 8 jaar
Spelauteur: Franz-Benno Delonge
FORUM-beoordeling: 6,7 / 10 (15 spelers)
Internet-beoordeling: 7,0 / 10 (11 websites)
Bezoekers-beoordeling: nog niet van toepassing
Globale beoordeling: 69 %
Te koop bij Adriaensen Speciaalzaak Gezelschapsspellen: (duitstalige versie) € 17,60 (winkelprijs) € 15,80 (jaarledenprijs)
Spelregels: ( spelregels )
Spelmateriaal: volledig taalonafhankelijk


In de tijd dat ik nog vaak te vinden was op Brettspielwelt (en de aanvankelijk duitse commando's naar het nederlands vertaalde), leerde ik dit spel op deze leuke online spellensite kennen.
Op het speelbord is een landkaart van de Verenigde Staten van Amerika afgebeeld (met uitzondering van Alaska en enkele hoekjes en kantjes).
Hierop vinden we 35 steden terug, in 5 verschillende kleuren. 7 groene steden bevinden zich aan de westkust, 7 oranje steden aan de oostkust, 7 rode steden in het zuiden, 7 blauwe steden in het noorden en 7 gele steden centraal verspreid.
Voorts is het speelbord volledig volgetekend met driehoeken. De 35 steden situeren zich elk op één punt van een bepaalde driehoek.
Bedoeling van het spel is om 5 steden (1 van elke kleur) zo snel mogelijk met elkaar te verbinden door het aanleggen van treinrails.
Bij aanvang van het spel krijgt iedere speler in het geheim 5 steden toegewezen. Tevens krijgt iedere speler een vertrekstation (houten blokje dat aanduidt van waaruit jouw spoorwegnet zal vertrekken).
Iedere speler plaatst een vertrekstation op een hoek van een driehoek naar keuze op het speelbord: dit mag op een stad zijn, maar evengoed ergens ten velde.
Daarna leggen de spelers om beurten 2 treinrails aan: een treinrail wordt gelegd op een zijde van een driehoek, grenzend aan het eigen vertrekstation, dan wel grenzend aan een andere eigen treinrail (op eender welke plaats in jouw netwerk).
Is een bepaalde driehoekszijde weergegeven als een dubbele lijn, dan betekent dit dat het bouwen daar langzamer gaat (rivier of berg): in dat geval kost het jou 2 treinrails om op het speelbord 1 treinrail te mogen leggen op de dubbele lijn.
Van zodra je jouw spoorwegnet kan verbinden met een ander netwerk, kan je ook verder bouwen vanuit elk punt toebehorende aan dit ander netwerk. Het totale geheel van de verbonden netwerken wordt als het ware jouw eigen spoorwegnet.
Opgelet: dit geldt uiteraard ook omgekeerd, zodat andere spelers zonder blikken of blozen van jouw netwerk kunnen profiteren van zodra zij een verbinding met jouw netwerk tot stand hebben gebracht.
Van zodra de 5 steden van één speler verbonden zijn door middel van treinrails (zelfs al gebeurt de laatste aansluiting door een andere speler), dan eindigt de ronde meteen!
De andere spelers krijgen zoveel verliespunten gelijk aan het aantal rails dat zij nog zouden moeten aanleggen om hun steden volledig met elkaar te verbinden. De benodigde rails worden door elke speler fictief geteld en de verliespunten worden op het puntenspoor bovenaan aangeduid aan de hand van een voortbewegende locomotief.
Een nieuwe ronde begint: de volgende speler is nu startspeler, nieuwe kaarten worden gekozen, de vertrekstations worden opnieuw geplaatst en het aanleggen van een nieuw spoorwegnet kan weer starten...
Het spel is ten einde als na een aantal ronden, een speler zoveel verliespunten heeft verzameld dat diens locomotief de eindgrens op het puntenspoor overschreden heeft.

TransAmerica is een luchtig familiespel. Na een uitleg van amper enkele minuutjes, kan je meteen beginnen broeden op een plannetje om jouw steden zo vlug als mogelijk met elkaar te verbinden. En natuurlijk liefst ook met de welgekomen hulp van medespelers die dezelfde richting uit moeten als jij.
Het kiezen van een goede plaats voor je vertrekstation, in functie van je eigen kaarten en de vertrekstations die al door andere spelers zijn geplaatst, kan je winstkansen zeker beïnvloeden.
TransAmerica is geen spel voor grote denkers. Dat hoeft ook niet altijd hé ;-)
Het spel speelt lekker weg en het duurt niet erg lang: het is precies daarom erg geschikt als afsluiter op een spelavond.
Overig spelmateriaal:
© Sven Talboom - 05.04.2012