Spelsituatie:

Experiment

Uitgever: SandTimer
Jaartal: 2006
Aantal spelers: 3-6
Aangegeven spelduur: 30 min
Aangegeven leeftijd: vanaf 8 jaar
Spelauteurs: Tim De Rycke & Sander Vernyns
FORUM-beoordeling: 5,9 / 10 (15 spelers)
Internet-beoordeling: 7,3 / 10 (2 websites)
Bezoekers-beoordeling: nog niet van toepassing
Globale beoordeling: 61 %
Te koop bij Adriaensen Speciaalzaak Gezelschapsspellen:
€ 16,40 (winkelprijs) € 14,80 (jaarledenprijs)
Spelregels:
Spelmateriaal: volledig taalonafhankelijk

In dit kaartspel experimenteren de spelers met kleurrijke chemische vloeistoffen in flesjes.
Bij aanvang van het spel krijgt iedere speler een set van drie invloedskaarten (handkaarten), met de waardes 1, 4 en 7.
Met deze invloedskaarten tracht een speler elke beurt flessen te verzamelen die in het labo staan (lees: op de tafel liggen).
Op tafel worden er elke ronde drie labokaarten opengelegd met de primaire kleuren geel, rood en/of blauw, naast twee verdekt liggende labokaarten (speciale kaarten).
Bovendien krijgt iedere speler bij de start van het spel, nog één geheime opdrachtkaart. Op deze opdrachtkaarten staan één of meer flessen, met kleurrijke vloeistoffen in. Afhankelijk van de kleur van de chemische vloeistof en het aantal flessen, leveren de vervulde opdrachten bij het einde van het spel volgende punten op:
1 punt voor 1 fles van primaire kleur;
2 punten voor 1 fles van secundaire kleur (groen, oranje of paars);
3 punten voor 2 flessen van primaire kleur;
4 punten voor 1 fles van primaire kleur en 1 fles van secundaire kleur;
5 punten voor 3 flessen van primaire kleur;
Elke speler ontvangt elke ronde twee willekeurige invloedskaarten open voor zich op tafel (waarden 1 t/m 6). Hiernaast legt de speler vervolgens verdekt 1 handkaart uit en neemt daarna 1 openliggende kaart weer op handen. De twee kaarten die nu op tafel liggen (1 gedekt en 1 open) worden ten slotte gelijktijdig omgedraaid door alle spelers. De som van deze kaarten, geeft een totale waarde.
De speler die de hoogste waarde heeft gevormd, mag de verdekt liggende speciale labokaarten bekijken.
Deze speciale labokaarten kunnen labokaarten zijn waarop twee flessen van primaire kleur staan, één fles van secundaire kleur of één fles met alle primaire kleuren, dan wel (in negatieve zin) een gebroken fles (deze speler moet 1 eigen fles op de aflegstapel leggen) of ontploffing (iedereen moet 1 eigen fles op de aflegstapel leggen).
Nadat de eerste speler de verdekt liggende labokaarten heeft bekeken, is de speler met de tweede hoogste waarde aan de beurt: hij kan een nieuwe opdrachtkaart nemen, dan wel een labokaart naar keuze: hetzij één van de drie openliggende primaire kleuren, hetzij één van de twee (voor hem ongekende) verdekte labokaarten (dit laatste natuurlijk op eigen risico).
Daarna is de eerste speler weer aan de beurt, die nu de kans krijgt om bij voorkeur een speciale labokaart te nemen (mits ze gewenst is én voor zover nog aanwezig).
Daarna komen de overige spelers één voor één aan de beurt volgens de waarde van hun invloedskaarten.
Nadat iedereen een kaart genomen heeft, mogen opdrachten worden vervuld. Eens een opdracht vervuld is, mag onmiddellijk een nieuwe opdrachtkaart van de stapel genomen worden.
Zo gaat het spel 12 ronden verder. De speler met de meeste punten na 12 ronden, wint het spel.
Ingeval van een gelijkstand, wint de startspeler (of de speler die volgens de wijzers van de klok het dichtst bij de startspeler zit).

Experiment is een eenvoudig kaartspel waarbij opdrachten moeten vervuld worden. Op de overzichtskaarten staat vermeld hoe secundaire kleuren worden gevormd en de soorten opdrachtkaarten (1 tot 5 punten).
Eigenaardig genoeg zijn er maar 4 overzichtskaarten voorhanden, hoewel het spel met 6 spelers gespeeld kan worden.
Nu ik ervan uitga dat éénieder onder ons kleuren heeft leren mengen in de kleuterklas, is dit niet echt een drama :-)
Dit kaartspel heeft voorts weinig om het lijf, zodat het m.i. niet meer is dan simpel tijdverdrijf. Geef mij dan maar een uitdagender spel.
Spelmateriaal:
© Sven Talboom - 22.01.2010





.